Bumsen 1
Efter några ”busiga” solorundor var det dags att
belasta GT:n med både packning och passagerare för en liten trevlig tur från 08-området till årsmötet i Orsa. Trots den ovanligt höga tjänstevikten på 250 kg hade vi redan vid solotripparna konstaterat GT:ns enormt smidiga uppträdande i stadstrafik, mycket goda vägegenskaper på kurviga landsvägavsnitt och totala stabilitet på motorväg, dessutom med ett mycket fint avstämd chassi vid normalinställning. Inga packväskor och två personer på en fyradagars resa? Inga problem! Min utrustning, inklusive kamera och stativ, fick plats i det vattentäta stuvutrymmet på 60 liter under sadeln och Britten fick med råge ned sina saker i den c:a 60 liter stora roundbagen. Denna fästes lätt med tre spännband på hojens stadiga pakethållare. Hon kom också på den ljusa idéen att klippa till och lägga en avpassad bit liggunderlag inuti roundbagen, på så vis görs den mer lättpackad och fyller ut formerna, vilket inte bara gynnar utseendet utan också förhindrar den obehagliga turbulens en ojämn packning annars lätt kan orsaka. Hade detta inte varit en lånehoj, utan vår egen, hade vi naturligtvis också kompletterat med BMW:s original ”tankväska” som man placerar mellan förarens knän, då börjar vi prata om ett totalt packutrymme på c:a 150 liter. Räcker inte detta för två personer och en semestersväng på ett par veckor, då bör man nog satsa på husbil. Packutrymmet räcker med andra ord till mer än väl men vad duger då GT till? – Jasså, du har blivit så gammal nu att det har blivit dags att övergå till att köra skoter! Hur många gånger jag fick höra den kommentaren, visserligen med glimten i ögat, under årsträffen i Orsa vet jag inte, jag kunde dock inte ge något annat svar än att rekommendera en provkörning. Vår provkörningssträcka var drygt 100 mil lång och vad GT:ns komfort gäller finns inte mycket övrigt att önska, både vid solo- och passagerarkörning. Den väl tilltagna dynan lämnar inget övrigt att önska, dessutom finns eluppvärmning till båda sittplatserna som extrautrustning. Föraren har mycket goda möjligheter att variera underbenens position på den stora ”fotplattan”, allt från chopperliknande benvinkel till litet småsportigt tillbakaflyttat, detta uppskattades mycket. Passageraren har inte lika stora möjligheter men betydligt mer än med vanliga fotpinnar. Båda skyddas mycket väl från väder och vind av kåpan och med den elektriskt justerbara rutan hittar man alltid ett bra läge för maximalt skydd. Vid något tillfälle och vid vissa hastigheter tyckte vi dock att det kom in onödigt störande vindar bakom kåpan. Om detta berodde på starka sidvindar eller någon form av turbulens kunde vi inte riktigt klargöra. Körde också en kort bit i kraftigt regn och blöta skodon är ett minne blott. Gasa med högerhanden, handbroms på sedvanlig plats och bakhjulets broms aktiveras av vänster hand, normalt kopplingshanden, just detta gav en liten invänjningsperiod på några meter. Men, som redan sagts, man vänjer sig väldigt snabbt. Alla övriga reglage och instrument finns inte mycket att orda om, speciellt gillade vi den stora och tydliga hastighetsmätaren samt placeringen av ljustuta och signalhorn. Tyvärr har BMW nu fullständigt kapitulerat inför belackarna vad körriktningsvisarreglagen gäller så även GT är nu utrustad med en knapp. Vi vidhåller med en dåres envishet att treknappssystemet är överlägset! Det enda vi inte gillade var backspeglarna, dels för att halva spegelns yta skymdes av de egna händerna och dels för att de aldrig var riktigt klara. De vibrerade inte i sedvanlig bemärkelse men den ”flytande” upphängningen gjorde att de aldrig var riktigt klara. Under solokörningen hade vi standardinställning på fjäderförspänningen bak men vid full touringpackning valde vi det hårdaste läget. Det sätt GT:n lätt, fint och mjukt tog upp alla asfaltens ojämnheter överraskade oss verkligen och var dessutom inte det minsta spårkänslig eller orolig i uppförandet, detta ända upp till toppfart, ännu mer imponerade. Men visst uppenbarade sig en liten akilleshäl. Den sista miPå väg hem från Orsa tyckte vi att det var helt rätt med en liten bensträckare i Tällberg. Foto: Håkan Björsby ML 2650088 I GT:ns tillbehörsprogram finns bl.a. en praktisk ”tankväska”. Foto: BMW-press 46 BUMSEN 4 – 2012