Energigas 1
Forskning & utveckling Vätgaskorridor lockar sven
ska Åtta nya tankstationer för vätgas ska byggas på en sträcka mellan Sveriges storstäder – och intresset för tankställena är stort. I början av året hade 35 städer eller mindre orter anmält att de vill ha en vätgastankstation. Men än är det inte klart vem som ska bygga. Om bara några år ska det gå att köra vätgasbil genom hela Danmark, via Malmö till Stockholm och Göteborg och vidare till Oslo. Det är målet för samarbetsprojektet ”Den nordiska vätgaskorridoren”. Danmark är väl täckt med tankstationer. Runt Oslo finns flera. Nu är planen att bygga åtta tankstationer utmed de sträckor som binder samman de tre svenska storstäderna. I projektet ingår också att bygga en anläggning för att producera vätgasen, ett så kallad elektrolysör. Dessutom finns finansiering för att ge stöd till 100 nya vätgasbilar. – Sverige har släpat efter flera andra länder när det gäller att bygga vätgastankstationer, och det är något vi vill ändra på. Det största hindret för en bredare introduktion av bränsle cellsfordon är bristen på platser där man kan tanka, säger Björn Aronsson, verksamhets ansvarig på Vätgas Sverige. Enligt planen skulle de åtta utvalda platserna ha presenterats redan försommaren 2018, men projektet är försenat. – Man tappar styrfart under ett valår. Det är långa beslutsprocesser för kommuner och regioner. Men vi gör en nystart nu, säger Björn Aronsson. Olika finansiering Projektet har en budget på 187 miljoner kronor. Hälften finansieras inom EU-satsningen ”CEF (Connecting European Facilities) Transport Project”, som stödjer projekt som bygger infrastruktur för drivmedel inom Europa. För resterande kostnader står någon svensk part. – Medfinansieringen kommer att se väldigt olika ut på de åtta olika platserna, exempelvis via en partner i projektet eller en regional partner. Regler för medfinansiering begränsas egentligen bara av statsstödsregler, säger Björn Aronsson. Han berättar att intresset för vätgastankstationerna är stort. – Hela 35 städer eller mindre orter har visat intresse för att bygga ett tankställe. Åtta av dem har kommit längre med sitt förberedande arbete. Det kan exempelvis innebära att ansökan är förankrad hos lokala politiker, förvaltning och näringsliv. Det kan finnas mark avsatt för att bygga en tankstation 30 ENERGIGAS NR 1 2019 ”Sverige har släpat efter flera andra länder när det gäller att bygga vätgastankstationer, och det är något vi vill ändra på.” Björn Aronsson, verksamhetsledare, Vätgas Sverige och ordnad medfinansiering. Eller en lokal intressent som vill ha transporter som inte ger några skadliga utsläpp. – De vill satsa på vätgas, och i kommunen eller regionen finns det aktörer som vill ha vätgas och exempelvis beställer nollemissiontransporter, säger Björn Aronsson. Bil och gasproducenter Bakom projektet finns Vätgas Sverige, Aga, Toyota och Hyundai. Vätgas Sverige administrerar projektet och sköter kommunikationen, de två bilföretagen ska leverera bilarna. Tankstationerna och produktionsanläggningen ska enligt den ursprungliga planen byggas av Aga. Företaget är dock tveksamt till att fortsätta medverka. – Utmaningen är att det saknas fordon på den svenska och norska marknaden. Vi tvekar att gå vidare och undersöker hur projektet kan komma framåt. Ett alternativ är att hitta en ersättare, säger Tor Husebø som är chef för alternativa bränslen på Aga. Enligt Erik Gustafsson, informationschef vid Toyota Sverige, är det inga problem att tillsammans med Hyundai leverera 100–150 vätgasbilar som planerat. Toyota kan i dag producera 3 000 bränslecellsstackar – till bilar och andra fordon – per år i fabriken i Japan. Tillverkningen ska dessutom skalas upp. Från 2020 är produktionen 30 000 bränslecellsstackar per år. Behövs bilar och infrastruktur För Toyota är det viktigt att det finns en vätgaskorridor. – Vi måste få bättre infrastruktur för att få fler bilar. Samtidigt behövs fler bilar för att någon ska vilja bygga infrastruktur. Därför har vi gått ihop för att gemensamt bygga infrastruktur och leverera vätgasbilar så att utvecklingen sker i fas, säger Erik Gustafsson.