ÅRSREDOVISNING OCH HÅLLBARHETSRAPPORT 2023 1
ÅRSREDOVISNING OCH HÅLLBARHETSRAPPORT 2023 VD HAR
ORDET
ÅRSREDOVISNING OCH HÅLLBARHETSRAPPORT 2023 HÅLLBAR
HETSRAPPORT INLEDNING
ÅRSREDOVISNING OCH HÅLLBARHETSRAPPORT 2023 FAKTA O
M FÖRETAGET
ÅRSREDOVISNING OCH HÅLLBARHETSRAPPORT 2023 VERKSAM
HETS- OCH AFFÄRSMODELL
ÅRSREDOVISNING OCH HÅLLBARHETSRAPPORT 2023 EN HÅLL
BAR AFFÄR
ÅRSREDOVISNING OCH HÅLLBARHETSRAPPORT 2023 RELEVAN
TA POLICYDOKUMENT OCH STYRMEDEL
ÅRSREDOVISNING OCH HÅLLBARHETSRAPPORT 2023 VÄSENTL
IGHETSANALYS
ÅRSREDOVISNING OCH HÅLLBARHETSRAPPORT 2023 RISKER
OCH RISKHANTERING
ÅRSREDOVISNING OCH HÅLLBARHETSRAPPORT 2023 MÅL OCH
HANDLINGSPLANER, Ekonomisk hållbarhet
Senast 31 december, ha gått från 77,8 % till 79 %
i serviceindex Ta kunden på allvar Vi har ej uppnått målet på 79 % utan landade på 77 % utifrån förvaltningens ansvarsområden kopplat till Serviceindex. Under höstenvintern påbörjade vi en resa till ett mer strukturerat arbetssätt genom att fokusera på att avsluta och genomföra gamla ärenden som berör våra hyresgäster. Vi har också arbetat med hur vi återkopplar till våra hyresgäster genom att tydliggöra för kunden vad vi har utfört. Vi har också utvecklat våra kommunikationskanaler. Vi har även ökat närvaron genom lokala träffar med våra hyresgäster. Eftersom detta påbörjades först under andra halvåret så har serviceindex för förvaltningen inte påvisat den ökning som vi förväntade oss för 2023. Senast 31 december, ha gått från 77,2 % till 79 % i serviceindex Hjälp när det behövs Syftet med denna insats har varit att förbättra den totala kundupplevelsen, under segmentet ”Hjälp när det behövs” både på kort och lång sikt. Utöver tekniska förbättringar och personalutbildning har vi också arbetat med att förbättra våra processer och fokuserat på följande: • Återkoppling av pågående arbete, ”rätt information i systemet” • Bemötandet • Städat efter oss Ökat index i kundenkäten avseende städning av trapphus genom Qvinna i Botkyrka Varje månad går vi tillsammans igenom resultatet från kundenkäten gällande städningen. Vi visar vilka mål som är uppsatta och hur vi ligger till kring dessa. Tillsammans analyserar vi resultatet och när det är positiva siffror firar vi och lyfter personalen så de känner sig del aktiga i företagets mål samt vill göra ett ännu bättre arbete. Norsborg Kundnöjdheten avseende städning har ökat på alla punkter i Norsborg sedan Qvinna i Botkyrka tog över städningen. Hela 82,8% av hyresgästerna är nöjda med städningen av utemiljön, och 78,4% är nöjda med städningen av trapphusen. Tumba Vi har sett stora ökningar av kundnöjdheten för städning i Tumba sedan Qvinna i Botkyrka tog över städningen. Andelen hyresgäster som är nöjda med trapphusstädningen i Tumba har ökat med fantastiska 14 procentenheter. Även kundnöjdheten för städningen av tvättstugor har ökat med nästan 8 procentenheter. HÅLLBARHETSRAPPORT 33
ÅRSREDOVISNING OCH HÅLLBARHETSRAPPORT 2023 Klimat-
och miljömässig hållbarhet
ÅRSREDOVISNING OCH HÅLLBARHETSRAPPORT 2023 Social
hållbarhet
ÅRSREDOVISNING OCH HÅLLBARHETSRAPPORT 2023 NYCKELT
AL
ÅRSREDOVISNING OCH HÅLLBARHETSRAPPORT 2023 ÅRSREDO
VISNING
ÅRSREDOVISNING OCH HÅLLBARHETSRAPPORT 2023 FÖRVALT
NINGSBERÄTTELSE
ÅRSREDOVISNING OCH HÅLLBARHETSRAPPORT 2023 KONCERN
ENS RESULTATRÄKNING
ÅRSREDOVISNING OCH HÅLLBARHETSRAPPORT 2023 KONCERN
ENS BALANSRÄKNING
ÅRSREDOVISNING OCH HÅLLBARHETSRAPPORT 2023 KONCERN
ENS FÖRÄNDRINGAR I EGET KAPITAL
ÅRSREDOVISNING OCH HÅLLBARHETSRAPPORT 2023 KASSAFL
ÖDESANALYS FÖR KONCERNEN
ÅRSREDOVISNING OCH HÅLLBARHETSRAPPORT 2023 MODERBO
LAGETS RESULTATRÄKNING
ÅRSREDOVISNING OCH HÅLLBARHETSRAPPORT 2023 MODERBO
LAGETS BALANSRÄKNING
ÅRSREDOVISNING OCH HÅLLBARHETSRAPPORT 2023 MODERBO
LAGETS FÖRÄNDRINGAR I EGET KAPITAL
ÅRSREDOVISNING OCH HÅLLBARHETSRAPPORT 2023 KASSAFL
ÖDESANALYS FÖR MODERBOLAGET
ÅRSREDOVISNING OCH HÅLLBARHETSRAPPORT 2023 NOTER,
GEMENSAMMA FÖR MODERBOLAG OCH KONCERN
ÅRSREDOVISNING OCH HÅLLBARHETSRAPPORT 2023 REVISIO
NSBERÄTTELSE
ÅRSREDOVISNING OCH HÅLLBARHETSRAPPORT 2023 GRANSKN
INGSRAPPORT
ÅRSREDOVISNING OCH HÅLLBARHETSRAPPORT 2023 FASTIGH
ETSBESTÅND