Kia Story 1
Dödavinkelkameran ger inte bara en varning, utan
också en bild i instrumentpanelen – allt för att undvika farliga filbyten. Eftersom lönsamheten med att sälja en elbil är sämre än en fossilbil kommer många biltillverkare att pröva nya metoder för att sälja bilar, som näthandel, men också ta ett fastare grepp om prissättningen. Det kommer därmed att bli tuffare för kunder att pruta, vilket det egentligen inte finns någon anledning att sörja. ” En elbil är också betydligt enklare och billigare att tillverka.” Enligt en global undersökning från McKinsey påstår 50 procent av bilköparna att de är intresserade av att köpa sin nästa bil på nätet. Men i dag säljs mindre än 5 procent av bilarna på det sättet. Elbilen innebär också en helt ny situation för bilindustrin, både för underleverantörer och biltillverkare. Behovet av förbränningsmotorer, växellådor, bränsleinsprutningssystem och oljepumpar kommer att halveras fram till 2030. En elbil är också betydligt enklare och billigare att 20 tillverka. Drivlinan (motor och växellåda) innehåller en tredjedel så många komponenter som en fossilbil och bilens grundkonstruktion, som brukar kallas bottenplatta, är också enklare. Detta är ett hot, om man så vill, mot jobben inom bilindustrin. I Europa är 500 000 jobb i fara, enligt en rapport från Boston Consulting Group. I DEN NYA ELBILSVÄRLDEN förändras också varumärken snabbt. Inträdesbiljetten för nya spelare är betydligt billigare: en ny spelare behöver inte ägna sig åt motorutprovning och avgaser, däremot handlar tekniken alltmer om mjukvara än om hårdvara. Därför ser vi hur företag som Alibaba, Sony, Huawei, Google, Apple och Apples underleverantör Foxconn i Taiwan intresserar sig för biltillverkning. ”Om vi kan tillverka iPhone, varför skulle vi inte kunna tillverka elbilar?”, frågade Foxconns grundare Terry Gou nyligen. Framtidens kunder ser och reagerar också på varumärken på helt nya sätt. Teknik blir viktigare än tradition, innehåll och egenskaper slår högre än fina emblem. KIA story 2/2021