Kia Story 1
nå 100 miljoner människor. Spelappen Candy Crush
nådde lika många på 15 månader. Experter säger att de kommande 100 åren kommer att motsvara 20 000 år av teknologisk utveckling, en utveckling vi i dag inte ens kan föreställa oss. likadant på en laddstation. Det står vad det kostar att ladda och du vet vad din bil har för typ av batteri. – Du ska kunna ladda på alla Simon Lundqvist NU SKA VI INTE ta för stora tuggor i den här artikeln, men för att förstå situationen som elfordon och laddinfrastruktur befinner sig i är det bra att komma ihåg hur snabbt utvecklingen kan gå. – Det jobbas en hel del med laddinfrastrukturen. Hittills har alla varit ”first movers”. Alla försöker hitta sin roll, sin egen lösning. Just nu testar många aktörer sin roll i värdekedjan, speciellt när det gäller publik laddning. Branschorganisationen Bil Sweden driver på för enkelhet för bilägaren. De vill samla alla olika aktörer och standarder för laddning. Det ska vara som när du tankar bensin. I bilen står det E10. På handtaget står det E10. Du ser priset tydligt och enkelt. Det ska vara precis KIA story 2/2021 ställen utan att behöva fjorton olika appar. Tydligheten och bekvämligheten för kunden kommer naturligt när marknader mognar, säger Simon Lundqvist. LADDNINGEN AV elbilar i dag är också lite av en klassfråga. 80 procent av laddningen sker hemma. Villaägare i storstäder har det väl förspänt. Det är inte lika lätt för den som bor i lägenhet eller i glesbygden. – I Europa finns ett initiativ som heter Right to charge. Det finns också politiska mål att alla ska kunna köra eldrivet, ha samma förutsättningar. Har du laddning hemma blir det till exempel billigare. Laddar du publikt betalar du mer. Villaägare har i dag inte billigare bensin på en mack. Det måste bli lika för alla. Power Circles statistik säger att det inte är brist på laddare i dag. Däremot finns det en obalans. På vissa platser vid vissa tider behövs fler möjligheter till laddning, till exempel längs vägarna till fjällen under sportlovet. Ett problem har varit att det under övrig tid inte lönat sig för tillverkarna att bygga fler laddstolpar. En hönan-och-ägget-problematik. – Men det finns också projekt där man skapat mobila laddstationer. Till exempel körde man en sådan till Visby under Almedalsveckan. Det kan bli mer av sådant i framtiden. Simon Lundqvist gör en jämförelse med telekombranschen: – Nu roamar vi fri surf i Spanien, via Vodaphone Spanien eller något liknande. Så kan det bli med laddningen också. Att vi laddar utomlands via gemensamma laddnätverk. Det finns ett behov av att man ska kunna låna varandras laddinfrastruktur. JUST ”LÅNA” BLIR ett nyckeord i framtiden, tror Simon Lundqvist. Han kan se framför sig hur privatpersoner med egna laddare hemma hyr ut dessa, precis som du i dag kan hyra någons hem via Airbnb eller deras bil via Snappcar. Men studier antyder att hemmaladdningen 27