Kia Story 1
EV6, har fått en nytolkning av Kias kännetecken ”
tigernosgrillen”. Interiören är bland annat tillverkad i veganläder och återvunnen plast. Informationen i bilens head-up-display projiceras mot vägbanan och ger tydlig information om navigation, hastighet samt varning för filbyten. Men det behövs inte många mil bakom ratten för att jag ska kunna andas ut. EV6 överträffar mina förväntningar. Designen, som jag till en början tyckte kändes ansträngd men som sedan växte på mig, är ännu bättre i verkligheten än på bild. De djärva proportionerna, de korta överhängen, den massiva fronten, den fräcka baken – allt pratar framtid. EV6 har fått viss kritik för att chassiet skulle vara stötigt, något som jag inte håller med om. Chassiet är fast, inte stötigt, och bilen ligger mycket stabilt på motorvägen. Styrningen är distinkt och direkt. Det märks dock att bilen är tung, några kilo över två ton, men den dansar ändå förvånansvärt obehindrat längs väg 397 till och från Ronda. EN GLAD ÖVERRASKNING är att förarstödssystemen, främst filhållningen, är mindre irriterande än på andra bilar. Instrumenten, med de två stora skärmarna, men också 22 med fiffiga reglage, kräver viss tillvänjning. Framsätena får också mer än godkänt, medan man sitter lågt i baksätet och det är inte enkelt att få in fötterna under framsätena. Vi drar norrut till Casabermeja, där det finns en Ionity-station med ultrasnabb laddning. Vi har 56 procents laddning kvar i batteriet när jag drar fram den tunga kabeln till bilen. Normalt skulle vi inte ladda nu; vem tankar en bil med mer än halv tank kvar? Jag ger det tio minuter. Eftersom vi har så mycket laddning kvar hinner laddaren ge 133 kW som mest, annars kan bilen, genom sitt 800-voltssystem, ta emot 239 kW. På vår korta tid ökar laddningen ändå till 80 procent. Hade vi startat med nästan tomt batteri ska batteriet kunna laddas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter. I Marbella har solen redan hunnit försvinna i havet, mörkret faller nu snabbt, liksom temperaturen. Vi är framme – också i elbilens andra, gyllene epok. KIA story 2/2021