Kia Story 1
PETER HIMMER, VD KIA SWEDEN: KIA VILL HJÄLPA SVER
IGE ATT NÅ KLIMATMÅLET Inget annat bilmärke i Sverige säljer så många laddbara bilar som Kia. Och det är bara början. Om drygt två år kommer Kias nybilsförsäljning till 100 procent bestå av laddbara bilar och till 2030 av 100 procent rena elbilar. TEXT: INGER SUNDELIN FOTO: PETER KNUTSON Vad ligger bakom en så tuff strategi, Peter Himmer, vd för Kia Sweden? – Vi vill bidra till Sveriges klimatmål: nollnettoutsläpp av växthusgaser 2045. Genom vårt agerande skyndar vi på utvecklingen. Vi har redan plockat bort alla dieselmodeller utom en, och flera bensinmodeller ur vårt sortiment – nästa år plockar vi bort några till. I år siktar vi på att åtta av tio sålda Kia ska vara laddbara, och vi är på god väg att lyckas. Hur påverkar det beslutet er totala bilförsäljning? – Vi hade säkert kunnat sälja fler bensinoch dieselbilar, men en snabb omställning är nödvändig för att minska CO₂-utsläppen. Våra återförsäljare är positiva till inriktningen på laddbart, och vi blir mer trovärdiga för våra kunder när de ser att vi agerar, inte bara pratar. Kia är ledande i Sverige på laddbara bilar. Vad beror det på? – Kia globalt började tidigt tillverka laddbara bilar, vi såg möjligheterna och var därför redo när efterfrågan kom. Våra bilar är rimligt prissatta, något som också har stor betydelse. Till och med september i år är 77 procent av vår försäljning elbilar och laddhybrider. Det är en betydligt större andel än konkurrenternas, förutom rena elbilstillverkare. Kias framgång i Sverige bidrar dessutom till att Kia Europa kan nå EU:s utsläppskrav på 95 gram koldioxid per kilometer. I Sverige ligger vårt genomsnittliga CO₂-utsläpp på 46 gram 48 per kilometer. Av de tolv bästsäljande bilmärkena, som står för 80 procent av nybilsförsäljningen, har Kia de lägsta CO₂- utsläppen. Kan du se några hinder på vägen mot målet? – Inga oövervinnerliga hinder, vi har färdriktningen klar. Men det finns en del onödiga gupp i form av ändrade skatteregler för nya bilar. Bara i år har vi haft tre ändringar och ytterligare tre är föreslagna under nästa år. Det gör det svårt att planera, både för kunderna, våra återförsäljare och för oss. Det har vi också påpekat för politikerna när vi fått möjlighet. Vilka förändringar vill Kia se? – Regeringen vill skärpa utsläppsgränserna till 50 gram nästa år och 30 gram 2023. Vi hade gärna sett att man sänkt gränsen till 40 gram redan nu, och bibehållit en högre klimatbonus för laddhybrider som har betydligt lägre Peter Himmer CO₂ utsläpp än bensin- och dieselbilar samt mildhybrider och elhybrider. Det gynnar de som går före i omställningen och incitamenten att snabba på teknikutvecklingen blir starkare. Kia säljer mest laddbart och släpper ut minst CO2 Till och med september är Kia ledande i Sverige när det gäller laddbara bilar. Något som naturligtvis också avspeglas i genomsnittliga CO2-utsläpp. Bilmärke 1. Kia 2. Mercedes-Benz 3. Volvo 4. Volkswagen 5. Toyota Nyreg. laddbart Antal 17 059 77 % 6 128 47 % 15 252 41 % 11 214 38 % 3 437 18 % Andel Genomsnittligt utsläpp CO2 46 g/km 101 g/km 115 g/km 98 g/km 96 g/km KIA story 2/2021 KÄLLA: WROOM