Kia Story 1
>> så att gammal plast mals ner och förvandlas ti
ll nya nylonfibrer som kan användas i stolar, ljudisolering eller golvmattor. – Återvunnen kimrök, det fina kolpulver som bland annat används vid däcktillverkning, används också till vissa däck som säljs med miljöargument. Kimröken skulle kunna komma från annat än bilar, men mycket kommer just från däck, säger Lisbeth Dahllöf. ” Att återvinna ett ton järn sparar över ett ton koldioxidutsläpp.” TILLVERKNINGEN AV så kallad econyl görs av överblivna tygbitar från klädproduktion, avfallsplast, rep och fiskenät, även kallade spöknät. Polymerföretaget Aquafil uppger att 10 000 ton återvunnet nylongarn motsvarar en besparing av 70 000 tunnor råolja och undviker samtidigt utsläpp av 65 100 ton koldioxid. Hur ser de bilar som återvinns om 17 år ut? Eftersom biltillverkarna strävar efter att minska bilens vikt kommer de bilar som återvinns troligen till än större del bestå av aluminium och plaster. Ska 95 procent av bilarna kunna återvinnas måste det finnas ett cirkulärt tänk redan från början när de tillverkas. Det måste vara enkelt att demontera, sortera och återvinna materialen så att inte mer än 5 procent hamnar på bilarnas elefantkyrkogård. Metallskrot sorteras och renas. Stål och aluminium kan återvinnas i princip hur många gånger som helst. Nedmald plast i form av pellets görs till nya nylonfibrer. NYTT SÄTT LAGRA ENERGI När batteriets effektivitet minskat till en punkt där det inte längre kan driva en elbil, kan det återanvändas för lagring av energi. Detta är något amerikanska OCI Solar Power, som utvecklar solkraftslösningar, och CPS Energy, ett av landets största kraftbolag, och Hyundai Motor Group, där Kia ingår, tänker testa i ett gemensamt samarbete. I september 2022 kommer ett lagringssystem för energi att installeras i Alamo City, Texas. – Tack vare vårt samarbete tar vi nu ett väldigt viktigt kliv framåt för att förbättra vår teknologi för batterilagring, säger Fred Bonewell, chief operating officer, CPS Energy. 32 KIA story 2/2021