Kia Story 1
Ledare Peter Himmer, vd Kia Sweden AB Kia EV6 vis
ar vägen framåt NÄR DE HÄR RADERNA SKRIVS har den första internationella provkörningen av Kia EV6 just avslutats. Och redan pratar journalister och influencers från hela Europa om det ”Här har vi alltså en av de mest kritiska bilköpare man kan tänka sig – som går och beställer en bil utan att ens ha sett den i verkligheten!” nya premium. Den ultrasnabba laddningen och andra innovativa finesser som V2L, att bilen kan fungera som en mobil powerbank, liksom det nya häftiga designspråket gör EV6 unik i segmentet. Kia EV6 visar vägen framåt. För elbilsutvecklingen. Och för Kia. Men helt säkert hade vi inte varit där vi är i dag om vi kört på som vanligt. Om ingen på Kia tagit beslutet: vi ska bli bäst på elektrifierad mobilitet, hållbar för framtida generationer. När jag fick höra att Håkan Matson, en av Sveriges mest legendariska motorskribenter, beställt en EV6 hos en av våra återförsäljare blev jag glad. Här har vi alltså en av de mest kritiska bilköpare man kan tänka sig – som går och beställer en bil utan att ens ha sett Följ oss här! den i verkligheten! Efter det förtroendet blev vi så klart mer eller mindre skyldiga honom en exklusiv provkörning. I gengäld fick vi ett minst lika exklusivt reportage i den här tidningen, där han bokstavligen kör rakt in i elbilens andra gyllene epok. I SEPTEMBER BLEV Kia det största bilmärket i Sverige med flest antal nyregistrerade bilar. Vissa kanske skulle suga på framgångskaramellen eller till och med slå sig till ro. Istället börjar ett nytt kapitel för Kia i Sverige. Vi vill fortsätta gå i bräschen för elektrisk mobilitet och har satt upp ett ambitiöst mål för att på allvar ställa om vår försäljning till bilar med lägre miljöpåverkan. Kia har redan det lägsta genomsnittliga CO₂-utsläppet av de tolv största bilmärkena. Men vi nöjer oss inte med det. Om drygt två år ska 100 procent av de bilar vi säljer vara laddbara. Helt nya Kia Sportage lanseras i början av nästa år. Kommer som hybrid och laddhybrid. Om du inte redan är det – bli gärna en del av vår laddbara rörelse. Förutom i Kia Story kan du följa oss på sociala medier och prenumerera på vårt nyhetsbrev för senaste nytt om Kia. www.kia.com/se/nyhetsbrev/ Trevlig läsning! KIA story ges ut av Kia Sweden AB och distribueras kostnadsfritt till Kiaägare i Sverige. Kontakt: Kia Sweden AB, Kanalvägen 10A, 194 61 Upplands Väsby. www.kia.com/se. e-post: info@kia.se Ansvarig utgivare: David Lilja, Kia Sweden AB. Produktion: Spoon. Redaktör: Inger Sundelin. Art Director: Niklas Thulin. Repro: Spoon. Omslagsfoto: Simon Hamelius. Tryck: Stibo. Eventuell vinstskatt i tävlingar betalas av vinnaren. Trycksak 5041 0004 KIA story 2/2021 03 T S V K A R N Ä E M N E