Kia Story 1
SÅ LADDAR VI OCKSÅ I FRAMTIDEN – Vår laddstolpe ä
r 100 procent fullbelagd dagtid. Vi ser ett ökande behov, säger Sanna Nord som driver en Preemstation i Uppsala. Airbnb för laddning Den så kallade delningsekonomin förändrar branscher. Airbnb och Uber är kanske de mest kända exemplen. I framtiden kan vi komma att dela våra privata laddstationer och hyra ut dem när vi inte använder dem själva. Precis som vi kan hyra ut vårt hem via Airbnb. Mobila laddstationer Behovet av laddning varierar stort beroende på plats och säsong. Lösningen kan bli mobila laddstationer. Ett mobilt batterilager på 675 kilowatt testades vid bland annat Gullviks havsbad i Höga kusten i augusti. Kanske kommer vi inom en snar framtid hyra ut eller dela våra privata laddplatser. kommer att minska från 80 till 60 procent år 2030. Det kommer med andra ord att behövas mer publik laddning i framtiden. – Jag älskar min mack. Jag älskar att vara här och vill att kunderna ska göra det också, säger Sanna Nord som driver en Preem-station på Kumlagatan i Uppsala. Patrik Johansson är ansvarig Patrik Johansson VI LEVER INTE i en Springsteen-låt, men Sanna Nords Preem-skylt skänker ljus över staden. Människor möts där. Hundratals stamkunder äter frukost och lunch på macken varje dag. Folk sitter och jobbar där i timmar. På kvällarna köper småbarnsföräldrar mjölk i mackens drive-through medan barnen sover i baksätet. Människor kommer hit för så mycket mer än bara drivmedel. Och ska du ladda din bil kan du behöva vänta 15–30 minuter, då växer mackarnas roll som samlingspunkt – som leverantör av all möjlig service och avkoppling. – Vi ser ett annat behov än tidigare. Vi har en laddstolpe hos oss. Den är 100 procent fullbelagd på dagtid. Det är viktigt att få upp fler. Vi vill inte ha en missnöjd kund som inte kan ladda. Drivmedel är inte vår huvudsyssla, varken i dag eller i morgon – men det är en service vi måste ha. Jag skulle vilja ha fyra stolpar, säger Sanna Nord. 28 för Preems stationsverksamhet. Han följer förstås elbilsboomen som en skugga. Precis som alla leverantörer av drivmedel planerar Preem att bygga ut och addera fler laddstationer. Tillsammans med partnern Recharge ska de bygga ut 15 till 25 stationer per år med upp till åtta laddplatser per station. – Vi ska förse folk med energi längs vägarna, oavsett vilken typ av energi. Och alla som kör förväntar sig att en mack har kompetens, kapacitet och rätt komponenter. Det ska finnas en trygghet och säkerhet som inte är lika naturlig för en snabbmatskedja eller ett köpcentrum, som också kan erbjuda laddning, säger han. – Det är naturligt i mackbranschen med ständig uppgradering. Med bra rutiner och rätt kapacitet. Vi samarbetar också med företaget Powerswap i ett test där man byter ut hela batteriet i stället för att ladda det. SIMON LUNDQVIST SER ser en spännande framtid: – Det är kul att det händer så mycket nu. Och precis som i alla stora omställningar finns inga givna svar. Tekniken finns, men nu måste vi våga förändra, vara innovativa. Det ska gynna allas intressen. Vi sitter fast i ett samhällsbeteende som är trögflytande. Det är inget man ändrar på en dag. KIA story 2/2021 MICHAEL FOUSERT