Kia Story 1
Bilens eget kretslopp Din splitter nya bil är til
l stor del byggd av skrot. Och det är jättebra. När gamla bilar skrotas återvinns upp till 95 procent av materialet, som tillsammans med bland annat uttjänta fiskenät och PET-flaskor hittar tillbaka till din nya bil. TEXT: HENRIK EMILSON ENLIGT LEGENDEN ÄR en elefantkyrkogård en plats dit elefanten beger sig när den uppnår en hög ålder. Den dör och blir en del av kretsloppet på savannen. Så går det även till i bilbranschen. I genomsnitt skrotas en bil efter 17 år. I bästa fall hamnar den inte på en kyrkogård eller bakom en lada, utan hos Bilretur. Bilretur är ett nationellt nätverk av länsstyrelsen auktoriserade bildemonterare som också är miljö- och kvalitetscertifierade. Det är viktigt att du lämnar din bil till skrotning och återvinning hos en auktoriserad aktör som också avregistrerar bilen och dig som ägare hos Transportstyrelsen. Efter att du har tagit den sista färden med din bil – eller fått den upphämtad – är det dags för demonterarna att kavla upp ärmarna. DET FÖRSTA SOM sker är att bilen miljösaneras på allt farligt avfall 30 som oljor, glykol och AC-gas, och att krockkuddarna, som innehåller pyroteknik, detoneras säkert. Batteriet skickas på återvinning eller återanvändning, och rutor, däck, fälgar och delar som kan återanvändas saneras. Det som är kvar av karossen skickas till så kallad fragmentering. Det betyder att den delas upp i små delar som sorteras och renas ytterligare. Stål och aluminium går att återvinna i princip hur många gånger som helst. Miljöfördelarna är påtagliga. Att återvinna ett ton järn sparar över ett ton koldioxidutsläpp. Återvinning av aluminium är ännu mer miljöeffektivt, eftersom framställningsprocessen är så energikrävande. 95 procent av energin sparas vid återvinning jämfört med att framställa aluminium från grunden. – Andelen återvunnet i metallLisbeth Dahllöf lerna som köps in av biltillverkare varierar kraftigt beroende på kvalitetsbehov eller var i världen bilen produceras, säger Lisbeth Dahllöf , forskare på miljöinstitutet IVL inom tillämpad livscykelanalys och resurseffektivitet, och med stor erfarenhet inom fordonsområdet. I regel består din bil av 65 till 70 procent järn, runt 10 procent är andra metaller – till exempel aluminium och koppar. Resterande är textiler, gummi och plast. EU har satt ett ELV-direktiv, End of Life Vehicle, som säger att 95 procent av bilens material ska kunna återvinnas. – Då är själva materialåtervinningskravet på 85 procent och resten får energiåtervinnas, förklarar Lisbeth Dahllöf. ALLT FLER BILTILLVERKARE satsar på återvunnen plast i bilarna. Exempelvis sitter du på tidigare PET-flaskor i Kias nya elbil EV6, eftersom sätena är gjorda av insamlade och återvunna flaskor. De flesta plastsorter går att återvinna och samma plast kan återvinnas upp till 10 gånger. Men det är viktigt att plasten sorteras eftersom olika plaster har olika egenskaper och smälttemperaturer. Återvinningen går till KIA story 2/2021 >>