Kia Story 1
HÅKAN MATSONS FEM BÄSTA 1. Snabbladdningen Elsyst
emet på 800 V gör det möjligt att, vid laddstationer som ger 350 kW, snabbladda batterierna från 10 till 80 procent på 18 minuter. På mindre än fem minuter laddas en räckvidd på 10 mil. Under baksätet finns ett 230-voltsuttag, så att man kan ladda en dator, eller kanske driva en dammsugare? På mittkonsolen finns trådlös laddning för mobiltelefonen. 2. Smarta egenskaperna EV6 kan fungera som en mobil powerbank för att driva andra elektriska apparater – eller ladda andra elbilar. Interiören är tillverkad i olika hållbara material, bland annat veganläder och återvunnen plast. Den centrala instrumentpanelen kan med ett knapptryck förvandlas till att styra alla funktioner. 3. Designen Det nya designspråket ”Opposites United” signalerar ett märke stadd i snabb och stor förändring. Designchefen Karim Habib har skapat en bil som inte liknar någon annat på marknaden. 4. Köregenskaperna Stabilt chassi, exakt styrning, utmärkt respons i drivlinan. 5. Säkerheten Har vad en bil som släpps 2021 måste ha – men också mer. Effektfull head-up-display (i GT Line) är bara ett exempel. För Generation Z – människor födda 1997–2012 – som är på väg att kliva in på bilmarknaden, är autenticitet, ärlighet och transparens avgörande. De uppskattar företag och produkter som präglas av innovation och låter sig inte imponeras av hur stort eller lyxigt ett varumärke är – eller vilken historia det har. När Jaguar för fyra år sedan lanserade sin elbil i-Pace förklarade den dåvarande vd:n Ralf Speth förändringen så här: ”Det är en rörelse som främst drivs av kunden. Kunderna ser den här typen av fordon som coola och sexiga, särskilt yngre kunder som inte är lika intresserade av motorns ljud och sådana saker. De är mycket mer öppna för att acceptera nya drivsystem.” Detta öppnar naturligtvis enorma möjligheter för nya bilmärken – eller för sådana som är beredda till förändring. SÅ HUR KLOKT VAR DET ATT BESTÄLLA en bil för 674 700 kronor, utan att ha provkört den eller ens sett den annat än på bild? Och hur ska en sådan här rapport kunna bli ärlig? Om EV6 är kass drar jag inte bara ner byxorna på Kia, som bett mig provköra bilen, utan – vad värre är – också på mig själv, som beställt den. KIA story 2/2021 21 Den kurviga vägen 397 mellan Marbella och Ronda ger många möjligheter att testa bilens köregenskaper.