NG Sthlm 1
akten. Och så har man avslutningen, som är respek
t. Det ska alltid finnas en ömsesidig respekt, understryker Günther. UNDER KARRIÄREN HAR han upplevt alla fyra kriterier, och försonats med att vara Günther dygnet runt. Men i det välanvända passet står det Mats. – Man är ju artist. Alla är inte det men jag är jättelycklig över att jag är konstant. För mig har det aldrig varit jobbigt. Det är så många som blir lyckliga bara de får två sekunder med en, bara ta en bild. Det är aldrig otrevligt – jag ser det som ett barn på julafton. Det är inte så att jag är schizofren och tror att jag heter Günther, men folk säger det till mig. När jag har byggare och ska renovera hus så vill de säga Günther till mig. Trots att jag står där som Mats. För mig är det framförallt två roller som har tagit över i 20 år: det är Günther och det är pappa. Mats har inte fått så mycket utrymme. PAPPAROLLEN HAR IBLAND segrat över Günther. Inga pokaler eller priser har stått framme i villan utanför Malmö, och döttrarna beskriver han som “prio ett”. – Stora perioder har jag haft dem själv. Jag har planerat efter det. De ville att jag skulle flytta till USA när jag slog igenom, det hade varit smidigare. Jag tackade nej för barnens skull. Vi är jättetajta idag så det är bara vinst. SEDAN NÅGRA ÅR tillbaka rymmer livet en roll till – den som morfar. 20 NÖJESGUIDEN | NR 1, 2023 – Hon är precis som jag, hon är som klonad, säger Günther om sitt barnbarn. DEN SJÄLVKLARA FÖLJDFRÅGAN, om hon börjat odla mustasch, väcker starka känslor. – Det är så komiskt att folk alltid ska prata om min mustasch. Skulle man göra samma sak om en kvinnlig artist skulle det aldrig accepteras. Om man frågade om hennes mustasch? – Eller om man skulle fråga om hennes bröst. Men ibland får man lov att objektifiera mig. Jag har varit sexuellt trakasserad i tjugo år av media, som jag inte ens själv har tänkt på. Det jag jobbar så hårt med med min musik är att inte objektifieras. Att använda den sexualiserade mannen för att ta bort det här trycket som skivgubbar ställer på att ta fram en sextonåring som man kan objektifiera. Det är jag emot. Det kan tolkas som kontraproduktivt att bekämpa objektifieringen av kvinnor genom att objektifiera män. – Ibland är det bästa sättet att visa saker att överdriva dem, för att få folk att tänka “vad dum jag är”. Jag gillar att provocera, men det är för att attrahera därefter och kanske ge insikt. VITTNESMÅLEN OM GÜNTHERS genomslag tycks vara flest i hans huvud. Han menar att det är en stor grej i USA att klä ut sig till Günther på Halloween, och nämner ”SEX ÄR INTE BARA DET SEXUELLA – DET ÄR ATT HITTA SIN IDENTITET” sin ikonstatus som en självklarhet, mitt i en mening. Meningen blir avbruten. Hur länge känner du att du haft ikonstatus? – Jag fick den ju direkt. Därför var det så enkelt för mig. Jag var inte heller 16 år när jag slog igenom, och då var det lättare för mig att bära den. Alla andra är beroende av sin senaste hit. Det har inte jag varit. Nu äntrar Günther en ny fas som ikon. Han ska bli Günther 2.0. – Min integritet har varit störst av alla. Det tror man kanske inte om mig, men det vet alla. För att jag ska kunna uttrycka mig så stort behöver jag den enorma integriteten. Att vara så sexuell och så stor i sitt uttryck och vara det ute skulle jag aldrig kunna vara. Jag är för jordad för det. Men nu har jag inte mer att bevisa efter tjugo år som artist. Nu släpper jag integriteten helt. EXAKT VAD GÜNTHER 2.0 innebär är Günther fortfarande hemlighetsfull om. Han har skaffat Instagram och Tiktokkonton som han varsamt kurerar. Hans senaste singel, Sex Myself, menar han är ett bevis på hur han utvecklats både som människa och musikaliskt. Det vankas en NFT. Det vankas mer musik. Det vankas Günther 2.0 och varken konferensrummets långbord, en eventuellt påhittad italiensk man eller veteranerna från Irakkriget vet vad som komma skall. Det vankas, banne mig, champagne, love, sex and respect.