NG Sthlm 1
Gillar du livet som artist? – Asså… jag gillar at
t jobba med det jag jobbar med, fattar du? Jag gillar mer att jag kan göra musik och leva på det än vad jag gillar artistlivet och den här uppmärksamheten. När jag var liten var det det jag jagade, jag tänkte att jag skulle gå i Kista galleria och så skulle någon komma och vilja ta bild med mig. Men en 17-åring kan inte be en 13-åring om en bild, fattar du? Så det kändes också overkligt. Jag kunde inte se det framför mig, men det var något jag ville, säger han och menar att saker ändrats med tiden. – Jag ser inte på det likadant idag. Och det tror jag är bra. Om jag hade älskat uppmärksamheten så hade jag börjat leta efter den. Jag är tacksam och uppskattar varje människa som kommer och vill ta en bild, för det betyder att dom tycker min musik är bra eller att jag har en skön röst, fattar du? Det där uppskattar jag mer än någon som kanske bara sett mig på Insta. Jag gillar att man uppskattar det jag har lagt hjärta i. ADAM MENAR VAD han säger och är fullt medveten om skillnaden på uppskattning och uppmärksamhet. Det betyder mer när det är genuint och när det går att ta på. Det blir inte minst tydligt när jag frågar hur det kändes att nomineras till en Grammis. En viss förvirring uppstår och det är som att Adam undrar varför jag ens frågar om det. – Jag har aldrig sett på Grammis som… det är inte att jag inte uppskattar det bror, och jag vet vad en Grammis-nominering innebär. Men jag vet också att det där inte säger om du kan skriva eller inte, fattar du vad jag menar? Jag blev cok glad att vi blev nominerade, men jag blev mer glad över att få göra en låt med Stor eller Petter. Det är ett större bevis på att jag har gjort något bra. Det känns mer verkligt. HITTILLS HAR ADAMS karriär till synes gått spikrakt uppåt. Men i somras åkte han på ett nederlag som skadade både hans karriär och - som i alla fall kunde ha skadat - hans rykte. Tillsammans med bland andra VC Barre, LOAM och vinnaren av Red Bulls Ord Mot Ord, Gabz, skulle Adam uppträda på Lollapalooza i slutet av juni. Spelningen skulle gå av stapeln sent på premiärkvällen och bli hans största i karriären hittills, men drömmen upp i rök. Kort innan spelningen tacklades han ner på marken, fick ett strypgrepp runt sin hals och greps av polis. Han släpptes mitt i natten, drygt sex timmar senare. – Det är som det alltid har varit yani. Polisen finns ju för att dom ska skydda och hjälpa. Men där vi bor det är inte så. Poliserna vill fucka för folk på en personlig nivå, fattar du vad jag menar? Det blev bara cok tydligt. Det är inte något som jag blir ledsen eller arg över, jag är bara glad att folk såg det. I sekunden brann det ju, för att jag inte fick uppträda, men det var ändå bra att det hände där och då på ett sätt. Det kanske inte var det bästa som hänt för min karriär, men det var bättre att alla fick se det än att dom ska förstöra för mig på något annat sätt när ingen ser, fattar du? Nu filmade ändå folk, det blev en grej på Insta, SVT gjorde ett reportage… Så det kom ut i alla fall. Jag blev inte chockad, men det var bra att folk fick se det. Så dom fattar att alla poliser är inte bra bara, för att dom har en bricka yani. MEN ADAM SKULLE få sin revansch under sommarens Way Out West. Som en del av den Spotify-kurerade scenen för spellistan ”100” agerade han ett av dragplåstren och ett måste för festivalens yngre besökare. På plats framfördes hits efter hits och till och med den då osläppta låten ”Södermalm” fick en otrolig respons. Det fanns ingen tvekan om att låten skulle slå följe med några av rapparnas största hits i toppen av Spotify. Lika självklart var det att om någon skulle gästa en remix av låten så skulle det vara Södermalms okrönte kung: Petter. – Det var en av dom bästa spelningarna jag har gjort, hundra procent. Det var fett kul att köra den där och remixenen med Petter blev riktigt fet. Det var ett move som jag själv inte hade tänkt mig, men efter jag slängde ”TOPP” så nämnde jag något om Petter… – Du sa typ ”jag ska ha mitt namn bredvid Petter”, flikar Emil in. – Ah, exakt. Jag menade ju att jag ska ha mitt namn bredvid Petter yani, som en legend. Men mitt namn kom bredvid Petter på vår låt, så det blev så ändå. Det är riksfett, wallah. Barn uppskattade den mycket mer än jag trodde, för jag tänkte ändå att många inte har koll på generationen innan. Dom som är anledningen till att vi rappar på det sättet vi gör idag och anledningen till att dom lyssnar på det dom lyssnar på idag. Så jag blev fett glad att den fick så mycket kärlek och att dom uppskattade den. Det var en stor ära för mig asså, wallah. ÄVEN OM ADAM förmodligen inte ens var påtänkt när Petter tog över hiphop-Sverige med ”JAG HAR SVÅRT ATT LEVA MIG IN I HUR DET VAR INNAN” 28 NÖJESGUIDEN | NR 1, 2023 låtar som Vinden Har Vänt och Mikrofonkåt och skulle hinna släppa tre album innan Adam föddes, så finns en förvånansvärt stor respekt från den unga rapparens sida. Och han gör en intressant koppling mellan hiphopveteranen och sin barndomsvän, Nils ”Einár” Grönberg. – Jag har fortfarande den respekten för Petter och det han har gjort yani. Jag ser det lite som det Nisse gjorde för dagens rappare, när han tog det till nästa nivå. Nisse, han öppnade en dörr, förstår du? Jag har en bild av att Petter gjorde samma grej yani, på den tiden. Större eller mindre, jag vet inte. Men det känns som att det är samma grej dom har gjort, bara i olika tider. Wallah, han måste ha sin respekt för det. MEN SJÄLV PLANERAR han inte att hålla på lika länge som Petter har gjort. I flera intervjuer har han påpekat att han kanske bara rappar några år till, något som jag känner att jag måste fråga om. Varför känner han så, redan? Du ser inte dig själv rappa när du är 30? – Jag ser mig själv gå på intervjuer och rappa som en gamling yani, haha. Inte rappa som en shuno som släpper låtar, fattar du vad jag menar? Rappa som en shuno som är så här ”kolla, jag kan fortfarande rappa”, förståru? Lägga en vers här och där för att visa vart skåpet ska stå? – Exakt. Det kan jag tänka mig. Vi avslutade vår förra intervju med att du sa att ditt mål var att du ville sätta Märsta på kartan. Det får man verkligen säga att du har gjort! Hur ser nästa delmål ut? – Det är en stor fråga det där… Kortsiktigt vill jag bara göra större saker, inte bara släppa låtar. Större artistgrejer som kanske inte gör så mycket i Sverige, mer i USA. Andra sorts moves, nya moves. Men i stort är ett mål att markera hårt i branschen min egen kategori som rappare. Att jag fortfarande är från the underground, jag är fortfarande betong, förstår du vad jag menar? Men att jag har min egna genre. OCH NÅGONSTANS FÅR man ändå påstå att Adam har gjort även det. Han sticker inte bara ut genom sin rapskolning och tydliga respekt för genrens pionjärer, vilket reflekteras i hans raka låtuppbyggnad och hängivna flows. Utan också genom sin resa till toppen. Tillsammans med ett fåtal andra har han lyckats ta sig dit utan att överdrivet förstärka nidbilden av svensk rap på tjugotalet. Tidigare i år kunde Adam höras i en video där han rappar raden ”du kan vara 100 här utan att japp nån” - en liten detalj kan tyckas, men som kan spela stor roll i långa loppet. Och enligt managern Emil Forsbrand kan vi vänta oss mer av samma vara i fortsättningen. – Han är på en plats nu där han vill säga mer i sin musik. Jag älskar det och det var en av anledningarna till att jag startade Unga Scener, för att jag ville ta upp dom här ungdomarna och inte ha vapen eller droger i videon. Dom får prata om vad dom vill för jag vill inte döda deras kreativitet men inte stå och uppmana till såna saker. Att nu få jobba med Adam och att han vill göra sån musik, det är riktigt roligt och jag tror han kan göra ett stort avtryck. För hur samhället ser ut idag och att någon ung som honom står och säger något sånt, det är jävligt inspirerande liksom.