JBF_1_2023 1
Hur påverkas ditt företags värde av synergier? Vi
fortsätter vår diskussion om företagsvärdering i spåren av en dramatiskt förändrad omvärld samtidigt som vi är på väg mot lågkonjunktur. Men negativa faktorer kan balanseras av viktiga synergier som motverkar och istället kan påverka värdet i positiv riktning. MIKAEL CARLSON, civ ek DHS, har arbetat som revisor och lärare inom företagsekonomi, är sedan 1988 verksam som konsult inom ekonomistyrning och affärsutveckling. Författare till flera böcker inom ekonomi, och arbetar sedan 25 år med generationsskiften, företagsvärdering och företagsöverlåtelser i Sverige och utomlands. VI FORTSÄTTER VÅR diskussion om företagsvärdering i spåren av en dramatiskt förändrad omvärld samtidigt som vi är på väg mot lågkonjunktur. Men negativa faktorer kan balanseras av viktiga synergier som motverkar och istället kan påverka värdet i positiv riktning. Frågan som måste besvaras först är vad synergier är. En vanlig definitionen är att ”inverkan av två sammanslagna faktorer är starkare än summan av de enskilda faktorernas inverkan var för sig”. En annan vanlig definition på samma tema är att 1 + 1 = 3. Effekten av synergier uppstår således först efter en affär och kunskapen om dessa effekter är viktiga för värderingen. Låt oss ta ett enkelt exempel. Bolag A har en vinst på 2 000 per år och skulle med en multipel 5 värderas till 10 000. Bolag B har en vinst på 1 000 per år och får med samma multipel värdet 5 000. Det sammanlagda värdet blir därför 15 000. Men om Bolag A slås samman med B kan besparingar göras via gemensamma funktioner som årligen kostar 300 i Bolag B. Det sammanlagda värdet om Bolag A skulle köpa Bolag B blir därför 2 000 + 1 000 + 300 x 5 = 16 500. Värdet av synergierna är alltså 1 500 för köparen, som därför skulle kunna värdera Bolag B till multipel 6,5 istället för 5 vid en affär. Vem som ska tillgodoräknas värdet av synergierna är en fråga för varje enskild affär men exemplet visar att kunskapen om synergieffekter kommer att påverka värdet. FÖR KÖPAREN ÄR det viktigt att analysera vilka synergier som kan uppstå genom en affär eftersom det visar hur mycket man kan betala utöver det synliga värdet och ändå göra en bra affär. För säljaren är det samtidigt viktigt att förstå vilka synergier en köpare kan hitta för att kunna få så bra betalt som möjligt. Synergier kommer inte alltid direkt och ibland kan en integration ta tid och kräva egna investeringar, men över tid så är synergier normalt mycket viktiga för branscher 12 GUNNAR P LUND, civ ek Lunds Universitet, har arbetat som internrevisor, ekonomichef och konsult inom sälj- och ledarskap. Sedan 2008 verksam som styrelseledamot och investerare inom flera branscher. Mellan 1998-2008 verksam inom Optimera Svenska AB, bland annat som VD och medlem i den nordiska koncernledningen. som är under omstrukturering och där såväl strategiska faktorer som rationaliseringsvinster kan få en hävstångs-effekt på en affär, och byggvarubranschen är just en sådan bransch. Så det är sällan fråga om ifall det finns synergier utan istället en fråga om hur stora dessa kan vara i en affär och hur det dolda mervärdet ska fördelas mellan köpare och säljare. Vad finns det då för typer av synergier vid förvärv av en byggvaruhandel? En bra start är att gå igenom vad som skapar och påverkar de olika posterna i resultat- och balansräkningen. Och även om du inte funderar på att köpa eller sälja just nu kan nedanstående exempel också fungera som en checklista för dig för att förbättra din egen verksamhet och därmed även göra ditt företag mera värdefullt inför en kommande affär. INTÄKTERNA KAN PÅVERKAS av synergier genom att köparen tillförs nya kunder samt att sortimentet kan bli bredare för både befintliga och nya kunder. En sammanslagning av två enheter ger även ett större upptagningsområde som kan ge ökade volymer. Det är även viktigt att utvärdera sin prismodell och de rabatter som erbjuds – ibland ger lägre priser ett volymkrav som inte kan uppnås. Detta är även något som säljorganisationen bör utbildas på för att inte söka affärer genom för lågt pris. De större enheter som uppstår efter förvärv medför ofta att kunderna kan få kortare leveranstider och en säkrare försörjningskedja som medför att kunderna prioriterar en sådan leverantör, samt förstås att prisstrukturen blir mera stabil när två enheter inte konkurrerar om samma kunder. ÄVEN BRUTTOVINSTEN KAN påverkas positivt av ett förvärv genom att en större gemensam volym leder till lägre inköpspriser och ökad bonus. Detta är en mycket vanlig och viktig synergi vid omstruktureringar av en bransch som byggvaruJBF ■ 1-2023