JBF_1_2023 1
självgående truckar, så kallade AGV:er eller auto
truckar, levererade av Toyota. Ytmässigt har Jula redan tidigare ökat kapaI Julas fall ger kompaktlager nästan en fördubbciteten genom att använda en teknik som kallas kompaktlager, eller moving racks. Det är ett stallagesystem, ungefär som ett arkiv, där hyllorna står tätt ihop och när en truck behöver komma in så öppnas gången mellan pallställen. – Det gör att vi får in väldigt många pallar på en relativt liten yta. I kompaktlagret kör vi igång med 32 stycken autotruckar i mars-april, som installeras och körs in under cirka ett år. Ungefär 350 personer arbetar på centrallagret och idag kör man konventionella eltruckar. – Men automationsprojektet handlar inte om att dra ner på personal, utan för att kapacitetssäkra för framtiden. Vi har så mycket att göra ändå, så all personal kommer behövas. Det är snarare så att vi inte fått plats med fler truckar. Beroende på säsong kör centrallagret dag, natt och helger. – Men inte 24 timmar alla dagar i veckan, utan måndag till fredag och på helgen ett helgskift. Som det är nu kör vi dag, kväll och helg. Lagerytan i Skara är på 178 000 kvm där den senaste utbyggnaden på 28 000 är andra delen av kompaktlagret. Den stora byggnaden värms upp av bergvärme och 20 000 kvm av taket är täkt med solpaneler med en effekt av 3,1 MW. Detta gör Jula självförsörjande på el och man kan också ladda sina eldrivna 32 meters lastbilar som sköter transporterna från Falköping till Skara. Mikael Lennartsson Kellett. ling av pallplatserna i jämförelse med pallställ i standardutförande. Med en takhöjd på 10,3 meter har man kunnat stapla sex pallplatser på höjden i de flesta utrymmen. – Det är den största mobila pallställs-installationen i världen, och gör att vi får plats med två tredjedelar av alla våra pallar på ungefär 50 000 kvm lageryta. Pallsystemet Movo från Constructor består av pallställ på vagnar som körs på ingjuten golvräls. Varje vagnsektion klarar laster på upp till 24 ton och vagnarna kan göras hur långa som helst, vilket i teorin kan ge oändlig last. Vagnarna styrs av ett kontrollsystem från Siemens och tekniker från leverantören Constructors fabrik i Tyskland har utvecklat modulen mellan Siemens-systemet och Julas warehouse management system, WMS. Installationen på Julas centrallager är det första AGV-systemet som integreras med ett mobilt pallsystem av den här storleken. Antalet pallplatser är cirka 300 000. Det finns inga skrivna planer för ytterligare utrymmesbehov. – Det avgörs av vilken väg vi väljer att gå framöver. Om vi fortsätter med automation, där är vi inte ännu, kan det påverka behovet. Den storlek vi har gör att vi klarar några är framöver utan att det ska bli några problem. Däremot kan det finnas andra flöden som kommer in i bilden, till exempel e-handel som ständigt växer och vad vi i övrigt väljer att satsa på. Varuflödet in till lagret och ut är mycket stort. L Å SC Y L I N D R AR D I R E K T FR ÅN B U T I K S H Y L L AN PAC K AT OCH KL ART I SSF KL . 3 VÄLJ BLAND OVAL, RUND ELLER KOMPLETT MED HÄNGLÅS. ENKELT ATT EFTERBESTÄLLA FLER I LIKA LÅSNING. Vid intresse av att bli en certifierad återförsäljare av ABUS låssystem, kontakta sales@abus-nordic.com 8 JBF ■ 1-2023 Foto: Jula