JBF_1_2023 1
för den egna företagaren än för en tjänsteman med
en fast och likformig modell att följa som styrs centralt från annan ort. Det hjälper Woodyhandlare att erbjuda en helhetslösning genom vårt kundlöfte, något mer än bara ”en planka och ett pris”, som jag brukar säga. – Vi värdesätter och respekterar som sköter det som sker bakom fasaderna så att säga, medan delägarna ansvarar och driver försäljning, kundrelationer och marknadsföring på respektive marknad. Jonas bakgrund och expertis även det lokala starka varumärket som våra delägare under många år har laddat med kännedom, värden och trovärdighet på sin lokala marknad. Inom Woody bestämmer delägaren själv i vilken omfattning ”Woody” skall kommuniceras utifrån det egna företagsnamnets position på den lokala marknaden. I dragkampen mellan kedjorna går handlare in och handlare går ut. Vilket är de viktigaste rekryteringsargumenten för en kedja? – Woodys centrala funktion är ett servicekontor som stöder våra delägare med de tjänster i vilka det finns tydliga kostnads- och kompetensfördelar i att sköta centralt. Gemensamt Inköp med kommersiella villkor och avtal för totalvolymen ger naturligtvis stora fördelar för handlaren att samordna centralt. Men även inom IT, utbildning, ekonomi, marknadsföring och relationen med stora rikskunder finns det stora samordningsfördelar. – Servicekontoret är en supportfunktion, med 25 – 30 anställda, Skärgårdsleverans från Woody i Åkersberga. är inköp med chefspositioner inom retail- och handelsföretag där han arbetat på både strategisk och operativ nivå med inköps- och organisationsfrågor, i bland annat Onoff och på H&M, där han på 1990-talet arbetade med kedjans expansion i Tyskland och nyetablering i USA. Han har varit styrelseordförande för Woody Bygghandel sedan oktober 2021, är för närvarande tillförordnad vd på deltid och tillträder som vd fullt ut den 1 mars i år. Att hans meriter på inköpssidan vägt tungt vid valet av ny vd för Woody är lätt att föreställa sig. Inköpsrollen har utvecklats och på flera plan blivit mer krävande, inte minst för att den har en allt större inverkan på hela företagets försörjningskedja och lönsamhet, vilket varit uppenbart under tider med flaskhalsar på tillgångssidan. – Du måste som enskild handlare vara något av en kameleont. Våra delägare är genom sitt starka affärsmannaskap och entreprenörskap bättre än någon annan lämpad för att anpassa sig efter 10023(190x131)FLXSC_Byggaren_2301.indd 1 JBF ■ 1-2023 2023-01-31 08:52 19 Foto: Woody