Stenkoll 1
GÄSTKRÖNIKA AKUT BEHOV AV BÄTTRE TILLSTÅNDSPROCES
SER Den 11 oktober 2021 beslutade Mark- och miljödomstolen vid Umeå tingsrätt att avvisa LKAB:s ansökan om tillstånd till fortsatt och utökad gruvverksamhet i Kiruna. Detta på grund av bristande samråd vilket ledde till att miljökonsekvensbeskrivningen (MKB:n) underkändes. eslutet innebär att det nu krävs ett omtag av hela processen. LKAB har uppgett att dagens oförutsägbara process där prövningens fokus ligger på formalia och processdetaljer i stället för miljö- och samhällsnytta, är ett direkt hot mot deras ansträngningar att ställa om mot en hållbar framtid. Situationen är dock inte unik. Under"Det är nu hög tid för regeringen att agera för bättre tillståndsprocesser." kännandet av LKAB:s MKB har likheter med Cementa-målet och situationen som vi kunnat följa under sommaren. Domstolarna ser strängt på de formella kraven för MKB och de samråd som föregår MKB:n. Att samråd anses otillräckligt, eller att det anses att MKB:n brister i utredningsdelen är inte ovanligt. Det finns ett antal brister i de svenska tillståndsprocesserna för områden som förnybar energi, gruvor, täkter och industri. Många överklaganden fastnar hos regeringen, och domstolsprocesserna för miljötillstånd tar oerhört lång tid på grund av kompletteringskrav från olika remissmyndigheter i ett sent skede. Att processerna för gruvor tar så lång tid handlar också om att det rör sig om en dubbelprövning, det vill säga prövning enligt både miljöbal10 ken och minerallagen. Praxisutvecklingen har gjort att det är svårt att veta vilka frågor som prövas i vilken process. Exempelvis ska numera frågor om Natura 2000-påverkan prövas redan i processen enligt minerallagen, men för den prövningen krävs så pass mycket underlag att det helt enkelt är komplicerat att utreda utan att komma in på de frågor som hör hemma i prövningen enligt miljöbalken. Det saknas tidsfrister för kompletteringskrav från myndigheternas sida respektive för hur lång tid handläggningen får ta vilket är ett växande problem. Även resursbrist hos domstolar och myndigheter samt många överklaganden leder till förseningar av tillståndsprocesserna. Som en direkt följd av detta hotas investeringar i framtidsinriktad industri, gröna jobb och Sveriges konkurrenskraft. För att komma till rätta med problemen behöver regeringen agera och inte bara tillsätta ett antal utredningar för att se över frågorna. Vi föreslår nu ett antal konkreta åtgärder som skulle bidra till att dels lösa den akuta situationen, dels skapa bättre förutsättningar inför framtiden. • Inledningsvis behöver man ta hänsyn till coronapandemin och införa ett (1) års förlängning av alla igångsättningstider i kombination med en automatisk förlängning med ett (1) år på tidsbegränsade miljötillstånds giltighetstid. Förlängningsbesluten bör kunna ges efter ett enkelt anmälningsförfarande – Cementakrisen kan därmed undanröjas samtidigt som vindkraftsutbyggnaden underlättas. STENKOLL KROSSORDET NUMMER 158