Stenkoll 1
OCH TILLVÄXT Balanskommissionen har några princip
förslag på förändringar som man vill driva framöver, som till exempel snabbare tillståndsprövningar, ökad förutsägbarhet och bättre proportionalitet i myndigheternas utredningskrav. – Blir tillståndsprocesserna långvariga riskerar viktiga investeringar att fördröjas eller till och med att inte bli av, säger Gunnar Sonesson. En käpphäst för kommissionen är lagstiftningens bedömning när företag vill göra förändringar i befintlig verksamhet, som då ska prövas som en helt ny verksamhet och inte bara ändringen. Befintliga verksamheter bör som huvudregel prövas genom ändringstillstånd, anser Balanskommissionen. Finns det inte en risk för minskad insyn om man lättar på miljöregler och snabbar på tillståndsprocesser? – Risken finns, men just nu är det tvärtom – det Ett mått på Balanskommissionens genomslagskraft är det åttiotalet motioner rörande tillståndsprocesser som kom in till höstriksdagen. finns en betydligt större transparens, när bolagens ansökningar om tillstånd ska prövas av fyra, fem olika myndigheter. Det finns heller inga industriinvesteringar i Sverige som inte syftar till ökad hållbarhet och mindre utsläpp. Vi menar att det är för många myndigheter inblandade i rättsprocessen, vilket försvårar och fördyrar processen. Staten borde prata med en röst. Myndigheter borde inte heller kunna överklaga varandras beslut. Enligt kommissionen är det varken rimligt, kostnadseffektivt eller rättssäkert att fyra olika myndigheter – ofta med olika slutsatser – är inne i samma frågor under en rättsprocess. En aktuell fråga som Balanskommissionen gläds åt är regeringens nya direktiv till länsstyrelserna att utveckla metoder och samverkan för att främja en effektiv samrådsprocess. Det skulle minska krånglet med tillstånd och därmed påskynda näringslivets klimatomställning. Balanskommissionen tar gärna emot fler bolag som är villiga att verka för de frågor kommissionen driver. Den årliga budgeten ligger på cirka 2,5 miljoner kronor och bestäms från år till år. Något slutdatum för arbetet är inte satt än. Men STENKOLL KROSSORDET NUMMER 158 BALANSKOMMISSIONENS 6 FÖRSLAG FÖR GRÖN OMSTÄLLNING: 1. Korta tiden för investeringar och tillståndsprövningar Bättre samordning mellan statens olika intressenter. Gör mindre ändringstillstånd till huvudregel, när delar av en anläggning ska ersättas. Ett vattenkraftverk ska inte prövas som en ny verksamhet när en turbin byts ut. 2. Skapa förutsäg barhet och lik formighet i tillståndsprocesser Ibland saknar ansvarig myndighet vägledande principer, vilket riskerar leda till godtyckliga tillståndsprövningar. 3. Bättre proportionalitet i myndigheternas utredningskrav Kostnader för att ansöka om tillstånd kan minska, samtidigt som tillståndsprocessen blir mer förutsägbar. 4. Avgränsad kravställning och färre prövningsinstanser Ett system där en ansökan prövas mot flera lagar av en uppsjö av myndigheter blir tidskrävande och ineffektivt. 5. Rimlig avvägning mellan naturvärden och produktionsmark Alla hållbarhetsaspekter av ett beslut – social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet – bör vägas in. 6. Begränsa prövning enligt miljöbalken Utrymmet för prövningar och överklaganden är omfattande i miljöbalken. Möjligheterna att kräva nya utredningar måste begränsas. Tidsaspekten måste vägas in i tillståndsprocesserna. ? LÄS MER balanskommissionen.se åtminstone fram till valet 2022 ska kommissionen verka. Inför valet planerar man en stor satsning där man ska försöka informera och kommentera riksdagspartiernas ståndpunkter i frågor som rör balansen mellan bevarande och utveckling. Därefter ska initiativet utvärderas: har arbetet i kommissionen gett avtryck? – Alla är villiga att lyssna på oss, därför är de medverkande bolagen beredda att fortsätta satsa på kommissionen, säger Gunnar Sonesson. 25