Stenkoll 1
ELDRIVNA KROSSAR Fossilfri krossning i Norrbotten
När Trafikverket bygger Norrbotniabanan, 27 mil järnväg längs Norrlandskusten, premieras eldriven krossning av uttagna bergmassor. TEXT: Niclas Kindvall T rafikverkets ambition har under hela planeringsarbetet varit att all krossning av bergmassor i projektet ska utföras med eldrift. – Vi arbetar aktivt med klimatfrågorna och eldriven krossning är en del i det arbetet, berättar Trafikverkets miljöspecialist Anna Hartvik. Därför försöker vi göra det möjligt för våra entreprenörer att krossa eldrivet. En planerad tunnel ger mycket entreprenadberg på samma plats och dit är det rimligt att dra högspänningsledning och transformator. Men i övrig bansträckning där det är små volymer av berg vore det energislöseri att först transportera berget lång väg till en nätansluten kross och sedan köra tillbaka krossberget lika lång väg. I dessa fall kommer berget att krossas på plats med mobila krossar som går på HVO eller RME istället för diesel. STENKOLL KROSSORDET NUMMER 158 "Vi testar och utvärderar kontinuerligt samtidigt som vi för en dialog med våra entreprenörer och branschorganisationer som SBMI." Anna Hartvik – I nuläget kan vi inte kräva att all krossning i linjen ska ske med el. Entreprenören behöver kunna optimera sina bergtransporter och det innebär att viss krossning i linjen kan komma att ske konventionellt men fossilfritt. – Men vi vill efterfråga och premiera klimatsmart teknik i alla våra projekt, fortsätter Anna Hartvik, så att vi främjar teknikutvecklingen. Vi testar och utvärderar kontinuerligt samtidigt som vi för en dialog med våra entreprenörer och branschorganisationer som SBMI. Alla de statliga verken och myndigheterna har i uppdrag att främja en övergång till fossilfri verksamhet. Trafikverket har som mål att alla entreprenader som påbörjas år 2030 ska vara fossilfria eller elektrifierade. 41