Stenkoll 1
ELDRIVNA KROSSAR KROSSA MED EL Norrbotniabanans e
ntreprenör upphandlar under hösten krossentreprenader för de sträckor som är aktuella i nuläget. För att möjliggöra eldriven krossning, på de platser där det är rimligt, drar man högspänning fram till transformatorer nära krossplatserna. TEXT: Niclas Kindvall E ntreprenören ombesörjer därefter lågspänningskablar fram till krossarna. Abonnemanget är på 800 A, men kan under startförlopp tillåtas att gå upp till 1 100 A. De flesta käftkrossar som sålts de senaste tio åren har växelriktare (frekvensomformare) som medger att de kan startas långsammare och med begränsat extra effektbehov jämfört med effektbehovet under drift. Detsamma gäller för konkrossar sedan något år tillbaka. "De flesta käftkrossar som sålts de senaste tio åren har växelriktare som medger start med lägre effekt." Grovt räknat räcker 1 100 A till 700 kW motoreffekt. Käftkrossar, som är de som främst krossar det losshållna entreprenadberget, ligger typiskt på 180–200 kW medan konkrossar kan behöva upp till 500 kW. – En oprövad möjlighet hade kunnat vara att låta krossens dieselmotor varva upp krossen och att sedan fasa in den på elnätet, berättar SBMIs Björn Strokirk som arbetar med elektrifieringsfrågor. Tekniken används på många ställen idag där generatorer fasas in mot nätet, men frågan är om dieselmotorns styrning är tillräckligt exakt på alla modeller av krossar. Dessutom kräver tekniken, enligt tillverkaren PJ Jonsson & Söner, några ytterligare brytare och kontaktorer, fortsätter Björn Strokirk. Plus ombyggnadskostnad, vilket troligen ger en investering på ett par hundra tusen kronor. – Eftersom växelriktare redan finns i många moderna krossar är det troligt att de flesta väljer att starta upp enligt tekniken med långsammare eluppstart, snarare än att varva upp med dieseldrift. 42 NORRBOTNIABANAN • 27 mil järnväg mellan Umeå och Luleå • Enkelspårig järnväg med mötesstationer (cirka var 10:e km) • 55 mil nya vägar och cirka 250 broar • Sträckan Umeå-Dåva beräknas öppnas för trafik 2024 • Hela etapp 1 Umeå-Skellefteå beräknas öppnas för trafik 2030 STENKOLL KROSSORDET NUMMER 158