Stenkoll 1
MILJÖPRÖVNINGSUTREDNINGEN den mellan volymbegräns
ning och tidsbegränsning av tillstånd blivit tydlig. Övriga områden som är utredningens huvudinriktning ser SBMI positivt på. – Att göra det enklare med anmälan av en verksamhet eller en förändring av befintlig verksamhet vid liten miljöpåverkan är en utmärkt idé. Man ska inte behöva pröva allt oavsett miljöpåverkan. Det måste stå i proportion till miljöpåverkan. När det är enkelt att visa att miljöpåverkan är liten bör processen vara enkel. Mer samordnade och effektiva prövningsmyndigheter är också jättebra att det utreds. Det måste finnas tydliga roller vid prövningar från statens sida. Idag har myndigheterna ibland skilda uppfattningar, som gör det svårt att hantera. Alla uttrycker att de vill snabba på prövningsprocessen, men det är en utmaning att konkret kunna identifiera vilka åtgärder som kan åstadkomma denna förbättring rent praktiskt, säger Mårten Sohlman. Därför är det viktigt att dessa konkreta förslag diskuteras inom ramarna för utredningen. Förhoppningsvis leder det till skarpa och konkreta förslag som kan bidra till förbättringar. I frågan om tydligare och mer samordnade myndigheter finns det väldigt många åsikter, enligt Peter Ardö. Vad vill staten? 36 Får olika företrädare för statliga myndigheter ha olika uppfattningar? Bör staten tala med bara en röst? Det är frågor som utredningen ska överväga. Utöver de nya tilläggsdi"Att göra det enklare med anmälan av en verksamhet eller en förändring av befintlig verksamhet vid liten miljöpåverkan är en utmärkt idé." Mårten Sohlman rektiven lämnar regeringen även uppdrag till länsstyrelserna och till Domstolsverket att utvärdera om det finns förutsättningar att utveckla en eller flera e-tjänster för någon eller några typer av tillståndsansökningar enligt miljöbalken. Domstolsverket respektive länsstyrelserna ska redovisa sina respektive uppdrag att utveckla etjänster för tillståndsansökningar senast den 1 december 2021. För bergmaterialindustrin, med många tillståndsärenden, är resultatet av utredningen viktigt. Branschen hoppas att det ska leda till snabbare handläggning och mindre krångel. SBMI är en remissinstans och kommer att framföra sina synpunkter även på de nya tilläggsdirektiven. – SBMIs medlemsföretag tycker att tillståndsprocessen blivit alltmer resurskrävande, och utredningskraven ökar successivt, säger Mårten Sohlman. I uppdraget till utredningen ingår även att utvärdera miljöprövningsdelegationernas organisation. De finns idag vid tolv länsstyrelser. Utredningen ska pröva om det går att koncentrera vissa typer av ärenden till färre delegationer. I uppdraget ingår inte att se över markoch miljödomstolarnas organisation eller handläggning av mål och ärenden. Däremot ska man föreslå åtgärder för att förtydliga de statlig myndigheternas roll i tillståndsprocessen. Man vill se förbättringar i samråd och samverkan mellan myndigheter, bland annat genom att se till att deras synpunkter kommer in så tidigt som möjligt i prövningen. En kartläggning från Naturvårdsverket år 2020 visar att den genomsnittliga handläggningstiden för miljötillståndsprövning är ett år. I statistiken ingår också överklagade ärenden som, för miljöfarlig verksamhet, i genomsnitt haft en handläggningstid på 853 dagar i domstol och 643 dagar i miljöprövningsdelegation. STENKOLL KROSSORDET NUMMER 158 FOTO: DAVID FALK