Stenkoll 1
MILJÖPRÖVNINGSUTREDNINGEN NYA DIREKTIV FÖR UTREDN
ING Utredningen om effektivare miljöprövning har fått utökade direktiv. Nu ska utredaren även titta på någon form av grönt spår med förtur för tillståndsärenden som på ett väsentligt sätt bidrar till att nå klimatmålen. Möjligheten till tidsbegränsade tillstånd är ett annat nytt område för utredningen. Bergmaterialbranschen är kritisk till de nya direktiven. TEXT: Hans Lundgren M iljöprövningsutredningen (M 2020:06) är en del i januari överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Miljöpartiet och Liberalerna. Uppgiften är att se över nuvarande system för miljöprövning: hur ska handläggningstiden kortas och administrationen minska? Miljöprövningen ska underlätta investeringar i miljö- och klimatförbättringar genom en snabbare och enklare prövningsprocess – men det ska ske med bibehållet miljöskydd och utan att hamna i konflikt med EU-rätten. Utredningen fick ett tydligt uppdrag att titta på horisontella förändringar i tillståndsprocessen, det vill säga åtgärder som träffar alla miljöprövningsärenden. Nyligen fick utredningen tilläggsdirektiv om att även utreda möjligheten till gröna spår och utökade tidsbegränsningar av tillstånd, vilket också innebär att slutredovisningen av uppdraget flyttas fram och nu ska presenteras senast den 31 maj 2022. Utredaren, Peter Ardö, sköter uppdraget vid sidan om sitt ordinarie arbete som chefsrådman på mark- och miljödomstolen vid Växjö Tingsrätt. Han har många års erfarenhet av miljöprövning i olika roller, även i länsstyrelsen och i privat sektor. Till sin hjälp i utredningen får han tre sekreterare och en expertgrupp som Miljödepartementet ska tillsätta. Miljöprövningsutredningen har identifierat sex fokus områden som den just nu arbetar med: • Enklare med ändringsprövningar. • Grönt ljus för grönt spår? • Enklare med anmälan vid liten miljöpåverkan. • Tidsbegränsning och omprövning för moderna miljövillkor. 34 STENKOLL KROSSORDET NUMMER 158 • Tydligare och mer samordnade myndigheter. • Mer effektiva prövningsmyndigheter. Mårten Sohlman, VD för SBMI, ger både ros och ris till de områden som utredningen ska rikta in sig på. – Enklare ändringsprövningar är vi jättepositiva till och har också framfört det till utredaren. Vid exempelvis förändringar i verksamheten i en täkt som redan har ett verksamhetstillstånd bör det räcka med ett ändringstillstånd. Idag riskerar man hela tillståndet om man behöver ändra en del av verksamheten, säger han. Ett så kallat grönt spår är han däremot mycket negativ till. – Man tillför ett moment i en prövning som redan är tungrodd och tidskrävande. Och hur bedömer man vilken verksamhet som är mest klimatfrämjande? Det blir rättsosäkert, fortsätter han.