Nordens Tidning 1
Kultur Marias diagnos. – Öppenhet är en förutsätt
ning för att jag ska få det stöd jag behöver. Det kostar mer att försöka dölja vem jag är, säger hon. De senaste åren har Maria Morris mått bra. Privatlivet har blivit bättre, med en fungerande relation och en trygg hemsituation. – Det är viktigt att hantera stress, kost och motion och vara noga med mediciner. Jag går på massage eller söker upp en präst, när jag behöver det. Jag ligger inte sömnlös. Jag tar tag i livet, säger hon. – Det är bara arbetet man kan bli sjukskriven ifrån. Därför ses ofta arbetsgivaren som ansvarig, säger Catharina Bäck, ansvarig för socialförsäkringsfrågor på Svenskt Näringsliv. det obetalda hem- och omsorgsarbetet har effekt. Att ha barn med särskilda behov och en förälder med alzheimer kan räcka för att stressen ska påverka arbetet. – I Sverige är det främst inom offentlig sektor, alltså vård, skola och omsorg, som sjukfrånvaron ökar. Inte minst avseende psykiska diagnoser. Det är kvinnodominerade arbetsplatser, men bakomliggande orsakerna till ökningen vet vi fortfarande ganska lite om. – Privatlivets och hemarbetets inverkan på den psykiska hälsan i kombination med arbetslivsfaktorer är fortfarande väldigt lite beforskat. För att kunna ge rekommendationer för hur psykisk ohälsa kan förebyggas behövs mer kunskaper. Men självklart ska arbetsgivarna ta ansvar för den del som är relaterad till arbetet. anna-karin FlOrén Källor: Focus on nordic disability policies, nordic center for welfare and Social issues, 2010 en arbetsmarknad för alla – en dokumentanalys av de nordiska ländernas jobb strategier för personer med funktionsnedsättning, nordens välfärdscenter 2012 har företag råd att inte hantera psykisk ohälsa? vinster med att förebygga psykisk ohälsa på jobbet, av anders Johrén. hjärnkoll, 2013 chefers attityder, kunskaper och beteende, en jämförelse 2011-2012. hjärnkoll 2012 mental health and work: Sweden, Oecd 2013 Tidiga tecken på utmattning • Förändrat beteende • Sämre koncentration och minne • Sömnstörningar • Trötthet • kroppsliga besvär, t ex orolig mage, huvudvärk, yrsel, tryck över bröstet, hjärtklappning och värk • nedstämdhet • glädjelöshet och hopplöshet • Oro och ångest Källa: Institutet för stressmedicin Psykisk ohälsa… ... är ett brett begrepp som omfattar allt från mildare odiagnostiserade tillstånd som stress, oro och ångest, till psykiatriska tillstånd som depression och psykossjukdomar. Hur kan vi göra kultur tillsammans med eleverna? Kultur är något som finns runt oss hela tiden. Jag vill tänka allt är kultur. I skolan pratar vi hela tiden om att få in mer och fler kulturella inslag i undervisningen. Att vi måste bli bättre på att söka upp kulturen, i form av dansuppvisningar, teaterföreställningar, konstutställningar o s v. J ag tycker det är fint att det finns ett stort utbud av kulturella aktiviteter utanför skolan och att vi har möjligheten att besöka. Ändå kan jag inte låta bli att göra en kullerbyttatanke utav detta - vi vänder på det och tar det från andra hållet: Låt oss i skolan, elever och lärare, göra kultur tillsammans och bjud in andra att få ta del utav denna. För flera år sedan arbetade jag som högstadielärare på en skola i Södertälje. Jag undervisade en årskurs 9 och vi hade bestämt oss för att utmana oss själva och ämnet svenska. Vi ville göra något som vi aldrig tidigare hade gjort och använda oss själva i detta. Efter mycket tänkande fram och tillbaka kom vi på det: Vi skulle sätta upp vår egen pjäs, från ax till limpa. Sagt och gjort. Eleverna satte igång med manusskrivandet, kom på en story och så var manusskrivandet i full gång. Det skulle skrivas två olika versioner, en för de yngre eleverna på skolan och en för de något äldre. På så vis fick eleverna träna på att anpassa sitt språk och handlingen i manuset. Det gjordes affischer, teaterbiljetter och kulisser. Vidare hade vi bestämt oss för att vi skulle spela upp pjäsen på en riktig teater och så småningom fick vi kontakt med Sagateatern i Södertälje. Vi repade några gånger, såg till att alla var delaktiga på något sätt. På en teater finns många olika arbetsuppgifter: Kulisser ska bytas ut, ljudet, ljuset, entrépersonal, skådespelarna, sufflörer o s v. Inbjudningar gick iväg till elever, föräldrar, vänner och uppspel skedde vid tre olika tidpunkter. det Hände någonting med klassen när vi gjorde detta. Dels fick de en större medvetenhet om hur stort ämnet svenska är och att det egentligen inte finns några gränser för vad man kan tänkas göra inom och utanför ämnet. De beskrev också för mig att det var första gången som de upplevde att det (skolan och skolarbetet) var på riktigt. Den motivationen som sattes igång, glädjen och samarbetet mellan alla i klassen hade jag som lärare inte heller tidigare upplevt på samma sätt som när vi skapade detta tillsammans. Teatern blev ett kulturmärke för mig, ett minne som jag aldrig glömmer. Vi skapade kultur - tillsammans. Så varför inte låta kulturarbetet få starta i ditt klassrum och sprida nyfikenhet till andra? maria edgren, lärare, FörFaTTare Och pOeT nordens tidning nr 2 | 2015 23