Energigas 1
I korthet 3 FRÅGOR TILL … Caroline Steinwig, råd
givare för biologisk åter vinning på Avfall Sverige, om rege ringens mål att 75 procent av allt matavfall ska samlas in senast 2023, vilket ökar möjligheten för mer biogasproduktion. 1 Vad innebär detta i praktiken? – Avfall Sverige har tolkat det nya etappmålet som ett återvinningsmål, det vill säga att det är 75 procent av växt näringen och energin i matavfallet som ska nyttiggöras. Eftersom det alltid sker förluster, till exempel i förbehandlingsanläggningen där påsar och felsorteringar tas bort, innebär målet att vi måste samla in gissningsvis 85–90 procent av allt matavfall. Det kommer att bli en stor utmaning. 2 Vad behövs för att nå målet? – I dagsläget samlar mer än 80 procent av Sveriges kommuner in matavfall i varierande utsträckning, men för att nå det nya målet måste såklart fler kommuner komma igång. De flesta måste också bygga ut sin insamling. På verksamhetssidan har man inte k ommit lika långt och fler, framför allt butiker, måste på allvar börja sortera ut sitt matavfall. 3 Regeringen pekar särskilt ut produktion av biogas, hur ser du på det? – Det är jättekul, även om det underförstått har handlat om biogasproduktion även t idigare. Nu väntar vi på besked om långsiktiga produktionspremier. Processvatten från bruket blir biogas Nymölla. En biogasanläggning som omvandlar processvatten till flytande biogas har invigts vid Stora Ensos bruk Nymölla. Anläggningen är den första i sitt slag i Sverige och har byggts av Gasum i samarbete med Stora Enso. Gasum har investerat 150 miljoner kronor i projektet och fått 120 miljoner kronor i stöd från Klimatklivet. Stora Enso har gått in med 50 miljoner kronor. Hybrit växlar upp med ny industri Gällivare. Nu tar Hybrit nästa steg mot fossilfri ståltillverkning med hjälp av vätgas. SSAB, LKAB och Vattenfall som står bakom projektet har beslutat bygga sin första industriella anläggning i Gällivare. I somras invigdes Hybrits pilotanläggning i Luleå, där vätgas ska användas i stället för koks för att framställa så kallad järnsvamp, en råvara för ståltillverkning. Den nya industrianläggningen börjar byggas nästa år på LKAB:s område i Gällivare. Den beräknas kosta 10 miljarder kronor och ska 2026 kunna producera 1,3 miljoner ton järnsvamp. Ytterligare en anläggning planeras till 2030. I anslutning byggs även en produktionsanläggning för vätgas som drivs av fossilfri el. Lastbilstilverkaren Volvo är ett av de första företagen som ska testa det fossilfria stålet i sina fordon. Med anläggningen i full drift ska det produceras flytande biogas i en mängd som motsvarar årsförbrukningen för 200 lastbilar. – Anläggningen gör det möjligt för biogas att uppnå den industriella skala som krävs för uppfylla behoven inom sjöfarten, tunga transporter och andra industriella aktörer som vill minska sitt koldioxidavtryck, säger Johanna Lamminen, vd på Gasum. Biogas i Nymölla. FOTO: STORA ENSO Ny satsning på grönt stål med vätgas Hybrits pilotanläggning i Luleå följs nu av en industrianläggning i Gällivare. Även i Boden planeras det för fossilfritt stål. Boden. Det nybildade bolaget H2 Green Steel ska starta fossilfri ståltillverkning med hjälp av vätgas i Boden. En avsiktsförklaring har tecknats med Bodens kommun om att bygga en industripark i Norra Svartbyn. FOTO: ÅSA BÄCKLIN Satsningen i Boden väntas kosta 25 miljarder kronor och stålproduktionen beräknas starta redan 2024. Enligt planen ska H2 Green Steel producera 5 miljoner ton fossilfritt stål före 2030. Besiktning av gasbilar kan bli billigare Kontroll av gastankar. FOTO: SÖREN HÅKANLIND 4 ENERGIGAS NR 2 2021 Översyn. Nu kan det bli billigare att besiktiga gasbilar. Rege ringen vill få bort den merkostnad som uppstod i samband med att nya besiktningsregler för kontroll av gastankar började gälla i maj 2018. Transportstyrelsen har nu fått i uppdrag av regeringen att se om reglerna kan ändras eller om gasbilsägare kan kompenseras på annat sätt. Gastankarna ska fortfarande kontrolleras, men kostnaden ska inte bli högre än för en besiktning av en bensin eller dieselbil. Uppdraget ska redo visas senast den 30 juni 2021.