NG Gbg 1
”MAN SKA INTE UNDERSKATTA ATT FÅ BEKRÄFTELSE” åke
r tillbaka till samma Amsterdam som i Blommorna, och i titelspåret Om vi får leva droppar han ”Vet att Stromboli brann, att vi hitta varann” som han sjöng om i första låten på Lebensraum. Du har börjat bli självrefererande på ett nästan Hellströmskt vis. – Jag tvekade som fan på om jag skulle öppna den dörren. Men jag kunde inte låta bli, för att den här processen handlade ändå om det i en bemärkelse. Att perspektiven har skiftat. Jag ville göra det så pass tydligt att jag vet vad jag har varit, men att jag nu är någon annanstans. Kom det med dina barn? – När man hållit på såhär länge, och är på turnéer och spelar gammalt material kan man ibland känna väldigt lite för någonting man skrev för tio år sedan. Men det är en del av mig och min historia. Du ser det jag gör och tänker på Hellström. Irriterar det dig att jag gör den här grejen? Uppskattar du det? För det är helt jävla fine om du tänker “ah men kom igen”. DET ÄR NÅGOT uppfriskande med att en av Sveriges främsta artister kan sitta i en intervju och be andra sidan om feedback. Svaret var att det fanns några låtar där man tydligt hör att det behövdes pengar på kontot. Den första Nöjesguidenintervjun heter “Almost famous”. Den skrevs 2009, men titeln är lika sann än idag. – Det är ändå ganska imponerande, är det 20 NÖJESGUIDEN | NR 2, 2022 inte det? Almost famous passar mig perfekt. JAG TROR ATT han har valt det. Han visste att Scirocco inte skulle vara en superkommersiell slam dunk, och på samma sätt hoppades han att Love & Devotion skulle bli det. – Men du tyckte det var riktigt jävla äckligt när jag släppte Come Whatever, eller hur? Ja, det var vidrigt. – Jag va extremt kluven. Men jag ångrar inte det heller, fast det är orent. Varför ångrar jag inte det då? Man ska inte underskatta hur nice det är att få bekräftelse från 60-plus-folk, alltså mamma och hennes kompisar. Äntligen! Det var ändå en grej att få tillgång till ett helt annat klientel. Det var inte helt omysigt alltså. Men det är orent, det är det! ORENT BEHÖVER KANSKE inte heller vara något dåligt. Jonathan Johansson har ångrat att hans tidigare musik inte var smutsigare. – En hand i himlen har inte ett komma fel. Det är kanske styrkan med den också, men det är väldigt polerat och högstämt. Det är Tranströmerskt nästan, i sin avvägning. När ska du få Nobelpris? – Det kan väl börja med att jag får en Grammis någon gång. Men det kommer aldrig hända. Det kan ju inte hända om man ska vara “almost famous” hela vägen in i kaklet. Men om jag vinner, vad ska jag säga då? Det var någon gammal skådespelare som blev negligerad tills han var 60, så fick han till slut sin Guldbagge. Han gick upp och sa “Jaha, ja det var ju på tiden. Tack, då” och så gick han ner. Så skulle jag göra. SKÅDESPELAREN JONATHAN REFERERAR till är Johannes Brost, som tog emot baggen för sin insats i filmen Avalon. Men apropå tidigare nämnda smuts finns det komman och andra fel i det nya albumet. I Amerika nämns exempelvis den kända Paris Hilton-tröjan med texten STOP BEING POOR. På originalet står det egentligen STOP BEING DESPERATE. – Det är nästan bättre. Jag tycker det är spännande att du i högre utsträckning än andra jämförbara artister får frågan om “ekonomin går ihop”. Vad kan det bero på? – Jag tror att jag varit lite mer transparent än andra. Jag har känt det som en uppgift. Ok, jag kanske syns på något omslag någonstans, jag kanske är med i tv osv, men det betyder inte nödvändigtvis att jag får ihop till hyran. Jag var en av de få som pratade om att jag fortfarande hade ett brödjobb när de första två plattorna släpptes. Det va inte mkt jag jobba, men jag hade ändå kvar en fot. Och jag valde väl att prata om det i en nån slags reaktion mot den här äckliga samtiden där vi alla lever med speglar som för oss illa, sjuka ideal om pengar och framgång. Även det som en slags plikt. Typ “Ja okej, jag är en framgångsrik artist, jag fotas i snygga vinklar och skit, men jag är i alla fall inte rik”. Men nu är det ju faktiskt extremt relativt såklart. Det beror ju på med vem man jämför men, jag är ju rik, eller, alltså det går ju bra. Går ekonomin ihop? – Den gör ju det! Den gör faktiskt det… tror jag. IBLAND HAMNAR EN pendel mitt i prick. Det betyder inte att den har slutat gunga. Om vi får leva släpps den 11 mars. Alla intäkter går avkortat till att ingen någonsin ska fråga Jonathan Johansson om ekonomin går ihop igen. TURNÉDATUM VÅREN 2022 29/3: Göteborg, Stora teatern 30/3: Jönköping, Jönköpings teater 31/3: Växjö, Växjö teater 1/4: Helsingborg, Dunkers konserthus 2/4: Örebro, Örebro konserthus 21/4: Umeå, Väven 22/4: Skellefteå, Sara Kulturhus 23/4: Östersund, Gamla teatern 27/4: Malmö, Slagthuset 28/4: Kungsbacka, Kungsbacka teater 29/4: Gävle, Gävle konserthus 5/5: Uppsala, Katalin & All That Jazz 6/5: Falun, Magasinet 9/5: Stockholm, Stockholms Stadsteater