NG Gbg 1
Tv Bäst just nu ALL OF US ARE DEAD ALL OF US ARE
DEAD Netflix En zombieepidemi bryter ut i ett sydkoreanskt samhälle. Epicentrum ligger i det lokala gymnasiet där en grupp elever tvingas kämpa för sin överlevnad. DEN SYDKOREANSKA VÅGEN Efter de enorma framgångarna med Squid Game lovar Netflix att producera 25 sydkoreanska serier bara i år. TEXT: JIMMY HÅKANSSON DET BÖRJAR MED några hostningar på en På sätt och vis är allt Jurassic Parks fel. Efter att ha sett Steven Spielbergs juggernaut om dinosaurieparken drog den sydkoreanska regeringen öronen åt sig. 1994, året efter dinorullen gått upp på bio, gick det att läsa i en statlig rapport att filmen hade dragit in en summa som motsvarade försäljningen av en och en halv miljon Hyundai-bilar. Kultur var alltså inte bara kul – med rätt förutsättningar kunde den omvandlas till en sedelprinter. Samma år började Sydkorea investera i kulturarbetare i syfte att en dag tämja underhållningsindustrin. Spola fram till i dag och vi befinner oss mitt i den sydkoreanska vågen. Sydkoreansk populärkultur är inte längre en nisch. Med K-popbandet BTS, Netflixhiten Squid Game och oscarsvinnande Parasite har det blivit en del av västerländsk mainstream. Framför allt har sydkoreanska dramaserier invaderat och rönt stora framgångar på streamingtjänsterna. I början av året hade Netflix sjösatt 130 serier och filmer från Sydkorea. Innan året är slut tillkommer ytterligare 25. 78 NÖJESGUIDEN | NR 2, 2022 DETTA KAN MYCKET väl innebära att nordic noir efter många år på tronen nu blivit ersatt av K-dramat som den mest exotifierade genren. På sätt och vis finns det likheter mellan det skandinaviska dramat och det sydkoreanska ditot. Båda skildrar baksidan av ett modernt och teknologiskt framskridet samhälle. Samtidigt finns det stora skillnader mellan den platta hierarkin som präglar Sverige och den strama sociala stegen som genomsyrar Sydkorea. Gemensamt för båda samhällsskildringar är att de kan paketeras och fetischeras, men i stället för scandicrimes stickade lusekoftor får vi vattenkammade elever med stor respekt för auktoriteter. FINNS DET NÅGON baksida med den plötsliga anstormningen av K-innehåll? För den skandinaviska kulturexporten blev kriminalseriernas framgångar en tvångströja. Till slut var det bara serier om halvalkade civilsnutar med högt blodtryck som producerades, och då på industriell skala. Kanske ser vi något liknande hända med K-dramat. Men snarare än socialrealistisk kriminaldrama blir det mörk pulp, i synnerhet i kölvattnet av dystopiska Squid Games genomslag. I Hell Bound blir människor förföljda och avrättade av demoner, i All of Us Are Dead bryter en zombieepidemi ut i en gymnasieskola och Bulgasal: Immortal Souls handlar om en odödlig monsterjägare. ”K-invasionen pågår med full styrka” TRE DECENNIER EFTER Sydkorea initierade sin kultursatsning kan vi konstatera att den har gett avkastning. K-invasionen pågår med full styrka. Men på samma sätt som de skandinaviska polisserierna byggde sin egen bur kan även K-serierna gå i samma fälla. Och i slutändan få mer gemensamt med löpande band-producerade Hyundai-bilar än Jurassic Park. PAM & TOMMY Disney+ Pam & Tommy är sagan om världens kändaste sextape – och personerna som medverkade i det. Alltså Baywatch-stjärnan Pamela Anderson och Mötley Crüe-trummisen Tommy Lee. PEACEMAKER HBO Max Guardians of the Galaxy-regissören James Gunn gör larvigt oemotståndlig superhjältehumor i Pacemaker, där John Cena spelar huvudrollen som patriotisk superhjältepajas. RAISED BY WOLVES HBO Max Den Alien-inspirerade sci-fi-serien om hur de sista människorna koloniserar en främmande och ogästvänlig planet är tillbaka. JIMMY HÅKANSSON jimmy.hakansson@ng.se