GLAS 1
TEMA INREDNING Till utställningen på Kungliga Kon
stakademien har Birgitta Samuelsson för första gången också arbetet ihop med Printglas AB, för att med modern grafisk teknik trycka direkt på glaset. Hittills har formatet på hennes glaslaminatverk varit småskaliga, men hon tror och hoppas på att få jobba med dessa i betydligt större skala. – Monumentalformat tror jag skulle vara perfekt för mina glaslaminat. Så jag har haft kontakt med arkitekter och diskuterat möjligheten att bygga hela fasader, gärna dubbelskalsgfasader, med den här tekniken och uttrycket. Det skulle ge fantastiska upplevelser med skiftande toner, reflexer, mönster och färger som förändras, beskriver hon. Hittills har något fasadprojekt med screentryckta glaslaminat inte förverkligats, men Birgitta tror att tiden nu har mognat för fasader med mer färg, konst och konstnärligt uttryck. Hon söker nu nya samarbeten med arkitekter i en ambition att rikta sig mot det offentliga rummet, och då inte bara fasader, även inredning bör komma på fråga. – Jag tror att både min konst och jag som person är lämpade för detta. Konsten handlar ju oftast om förenklingar, vilket passar i de publika sammanhangen, och tack vare min tekniska och ekonomiska kompetens vet jag var gränserna går för vad industriproduktionen tillåter, så jag hoppas kunna knyta nya spännande samarbeten framöver. Birgittas glaskonstverk innebär att hon trycker på laminatfolien, som hon sedan laminerar in mellan två glas under högt tryck och i hög värme. De till formatet större arbetena trycker hon på högkvalitativt akrylglas. – Jag jobbar på båda sidor, framoch baksida, och lägger på många många transparenta skikt. Bygger upp bilden som när man gör skiktmåleri. Sedan vill jag också ha ett spel mellan det blanka i glaset och det matta i färgen, för att få reflektion och reflexer, en dubbeltydighet … Birgitta beskriver hur hon i sin timrade Hälsingestuga jobbar på köksbordet och måste gå fram och tillbaka till med konstverket för att hålla upp det mot husets enda vita yta – kylskåpet och frysen. – Man vänjer sig, konstaterar hon och berättar om den gången hon glömde sin uv-lampa som hon brukar hänga över köksbordet. – Tja, jag hade ju inget annat val än att ta ut glasen i solljuset. Solen är en fantastisk källa att använda i sådana här sammanhang, intygar hon. ➝ … på väg upp för trappan till Kungliga Konstakademin. Foto: Birgitta Samuelsson GLAS 39