GLAS 1
ARKITEKTUR | TJUVHOLMEN Nytt möter nött vid norsk
t konstmuseum Format som ett jättelikt vitt segel av glas ligger taket till den privata konstsamlingen Astrup-Fearnleys nya ikonkomplex intill Oslofjorden. Den 29 september öppnade Astrup-Fearnley museet sina nya byggnader för samtida konst på Tjuvholmen i Oslo. Tidigare var platsen där museet ligger idag en kaj och containerhamn och innan dess för länge sedan en plats där tjuvar hängdes. N umera är Tjuvholmen en helt ny stadsdel under uppbyggnad där den modernaste bostadsarkitekturen finns inkilad i smala gränder som öppnar sig ut mot fjorden. Här finns också nya restauranger, hotell, små butiker och konstgallerier och ett promenadstråk utefter fjorden som sträcker sig från Akers Brygge ända längst ut på Tjuvholmen där konstmuseets nya byggnader ligger som ett naturligt mål för en stadspromenad. Museets väldiga glastak täcker ett helt byggnadskomplex med tre byggnader placerade på var sida om en kanal. En byggnad för Astrup-Fearnleys permanenta konstsamling, en för de tillfälliga utställningarna och en för museets administration och även andra kontor. En bro över kanalen rakt framför entrén sammanbinder hela konstkomplexet. PLATSENS SJÄL Det nya museet är ritat av den berömde italienske arkitekten Renzo Piano som har ritat många kända museibyggnader runt om i världen bland annat Centre Pompidou i Paris som öppnade 1977. I Sverige har han ritat Vandalorum Centrum för Konst och Design i närheten av Värnamo som invigdes 2011. Precis som i Oslo har Renzo Piano utanför Värnamo utgått ifrån genius 50 GLAS