GLAS 1
ARKITEKTUR | GISLAVED MUSIKSKOLA ” Det kraftiga p
rofilsystemet ska markera varje glasrutas början och slut – och går en sönder, räcker det med att byta den, och inte hela fasaden.” Andreas Holden, projektledare GlasLindberg monisera med varandra. Ambitionen var att husen skulle kura ihop bredvid varandra, som en vackert åldrad farmor och ett lagom upproriskt tonårsbarnbarn. – Det gamla huset är en pärla, och det hade inte passat att föra ihop det med ett extremt high tech-uttryck, med blank yta och dolda profilsystem, tycker han. AV TRAFIKEN HÖRS INGENTING Ett stenkast utanför huset dundrar trafiken genom samhället, men av bilarna hörs däremot ingenting. Samtidigt som man kan höra en knappnål falla i ensemblesalen är rummet skyddat från ljuden utanför. Andreas Holden som är projektledare på GlasLindberg som levererat glaset berättar att fasaden är klädd med ljudglas, som ska skydda mot störande buller från vägen. Utvändigt har glaset en ruta, en Stratofon 2441, som kapar ljuden upp till 43 decibel, förklarar han. Mellan inne- och uteglaset finns en 24 millimeter stor luftspalt med argongas, innan ett vanligt sex millimeter glas tar över mot insidan. Utsidan har ett laminerat personskydd, som däremot inte finns i innerglaset. – Eftersom det finns en bänk längs hela glassidan, räknar väl ingen med att någon ska ramla in i väggen och göra illa sig, inflikar Magnus Johansson som är säljare på GlasLindberg. VACKERT MED STRÅKKVARTETT För att akustiken ska få ytterligare hjälp på vägen i rummet, har även taket sicksackats som ett dragspel. Och när musiken dundrar på som bäst i lokalen, kan de ljuddämpande gardinerna som döljs bakom väggarnas träspaljé, dras för. När en ensam akustisk gitarr istället ska höras, dras gardinerna undan för att ge plats för mera efterklang. – Tänk när en stråkkvartett spelar här, med ryggen mot glaset, vilken fantastisk vy det blir för publiken, säger Jan Eurén lyriskt och sveper med handen mot blodboken utanför fönstret. HAJFENOR OCH KATTÖRON Även inne i den moderna byggnaden har Johnny Grauengaard och hans kollegor använt glas för att visa upp vad de tycker ska förstärkas. Där det gamla huset har byggts in, har de skapat en foajé med himmels ljus. – Vi ville få till en känsla av gata utanför trähuset ➝ GLAS 57