GLAS 1
ARKITEKTUR | TJUVHOLMEN ➝ klättra upp på glaset.
Ett tak som däremot inbjuder till att gå på inte så långt från Tjuvholmen på andra sidan om Rådhuset är marmortaket till Oslos nya operahus. – Museets tak täcks av ett 8+8 härdat laminerat järnfritt glas så om någon skulle få för sig att gå på det håller det, Stefan Abrahamsson från Skandinaviska Glassystem som har varit med hela vägen under bygget som projektansvarig. – Glastaket är en dekoration av hela bygget täckt av ett screentryckt vitt prickmönstrat enkelt glas med ca 40 procent täckningsgrad. Detta enkelglas bildar en hud som ligger på en stålstomme med en ventilerad spalt mellan glasytan och det täta tak som SGS levererat med Foamglas kasetter. Det är bara inne i lobbyn och i kontorsbyggnadens glasatrie som glashuden är en isolerglaskonstruktion med isolerande funktion mellan inne och ute. TUSENTALS OLIKA GLAS Utmaningen i projektet var takets geometriska form som innebar stora krav på precision i utförandet för att få glas och stål att passa ihop. Alla glas i konstruktionen är i princip olika och består av ca 1 500 olika littrerade glas som ligger med tre hörn i plan och det fjärde nedpressat där det hålls på plats i specialdesignade täcklister. Dessa fungerar också som vattenavledare som styr vattnet i sektioner till de inbyggda ränndalarna. Ett dubbelglastak ovanför den stora utställningshallen längst ut på Tjuvholmen bärs upp av 25 meter långa böjda stålfackverk. Fasta solskydd är monterade i den 52 GLAS 1,5 höga spalten mellan det yttre och det inre glastaket för att aldrig få in direkt solljus ner till konsten. Dessa består av 8 cm breda sol louvers som kan vara allt ifrån 90 graders öppet läge till helt slutna. För att inte få hotspots och skuggor i utställningssalen är en opaque folie applicerad i lamellglaset vilken diffuserar ljuset och även reducerar instrålningen av UV-ljus till i stort sett 0. Med fasaddelar och dubbeltak över den permanenta utställningslokalen längst ut på Tjuvholmen uppgår glasytan till ca 7 000 kvadratmeter totalt. Plats även för sol och bad Austrup-Fearnley museet har kostat 90 miljoner euro att bygga. Den permanenta samlingen innehåller världsberömda konstverk som Jeff Koons porslinsskulptur av Michael Jackson och apan Bubbles. Många amerikanska samtidskonstnärer finns representerade men också kinesiska och norska förstås som till exempel Odd Nerdrum. Glastakets liksom hela byggkomplexets samspel med det omgivande landskapet gör att museet mer påminner om ett besök på Louisiana i Danmark än ett konstmuseum mitt inne i en storstad. Förutom en skulpturpark att strosa omkring i med skulpturer av kända konstnärer som Louise Bourgeois, Anthony Gormley och Anish Kapoor finns till och med en liten anlagd sandstrand för sol och bad. Ett besök på det nya Austrup-Fearnley museet är med andra ord så mycket mer än att enbart se på konst. Text: Isabella Malmnäs