Tidningen Energi 1
på Fortum och nu nyutnämnd ordförande för Energif
orsk. – Vi får vänja oss vid att energimarknaden i framtiden blir annorlunda än den vi byggt upp hittills. Den stora skillnaden för energibolag är att de inte ska se på sina kunder som konsumenter utan som resurser som kan nyttiggöras. Det blir ett mycket mer energieffektivt system, säger han. Men det blir väl en tuffare situation för energibolagen att hantera denna konkurrens? – Jag tycker inte att man ska se det som konkurrens, utan det handlar om att anpassa sina elnät och värmeförsäljning. I det korta perspektivet kan man se det som en konkurrens, men i det långa loppet hittar marknaden ett nytt jämviktsläge. Samtidigt finns de juridiska utmaningarna att hantera. – Det kommer att bli juridiska förändringar på sikt. Men jag har full respekt för att man inte bara springer fram. Vi måste få underlag från våra praktiska demonstrationer som grund till de lagändringar som behövs, säger Tomas Wall. I Tamarinden finns ytterligare en utmaning och det är att hitta en modell för att dela nyttan och energiresurserna på den lokala marknaden. – Man måste bygga en gemensam infrastruktur och en marknadsmodell där alla kan bli vinnare. I de nya EU-direktiven finns ett nytt koncept som kallas energigemenskap. Tamarinden skulle kanske kunna bli en sådan enhet, säger Tomas Wall. V i avslutar med en rundvandring i Öbos huvudkontor där solceller installerats på taket medan batterilagret (och systemets hjärta, Livin lab) står i källaren. Batteriet är på 28,9 kW och är ett av de sju batterier som ingår i företagets elsystem. – Batteriet är hjärtat och styrenheten är hjärnan. Och det här är överhjärnan som har koll på allt, säger Jonas Tannerstad och pekar på en glasmonter full med sladdar. Han börjar fråga systemet om drift och status och får svar direkt av en maskinröst på engelska. Utanför batterilokalen står en av företagets elbilar som är kopplad till elnätet genom vehicle to grid. – Vi testar systemet lite smått för att sedan kunna skala upp. Bilen kommer att vara en del av vårt framtida energisystem. Visste du att det räcker med 8–9 elbilar för att jämna ut dygnsvariationen? Batterierna kan komma att ändra mycket, säger han. I sommar har Öbo även påbörjat bygget av en ny solcellsdriven laddstation med 16 laddpunkter som ska vara förberedda för vehicle to grid. – Det är inte ekonomiskt försvarbart att bygga enskilda laddstolpar så därför satsar vi på större enheter. Du har varit på Öbo länge nu – vad är din drivkraft bakom alla förändringar? – Jag drivs av en vilja att förenkla. Det känns väldigt tillfredsställande om man kan se effekterna av sitt arbete och tänker på klimatet. Men nu har jag hållit på med detta i 15 år. Jag ger det 7 år till – sen ska allt vara klart. Då orkar jag inte längre, säger Jonas Tannerstad med ett skratt. Att kunderna börjar dela energi kan leda till nya affärsmöjligheter tror Peter Sigenstam på Eon Energidistribution. ”Vi är med för att lära oss och utvecklas” Energibehovet har minskat successivt hos Öbo. Men för energileverantören Eon innebär det ändå nya affärsmöjligheter. Genom att effektivisera, producera och dela energi har Öbos energianvändning minskat och blivit mer flexibel under en följd av år. För energileverantören Eon, som har en lång relation med Öbo, har utvecklingen inneburit både utmaningar och möjligheter. – Det är naturligt att energibehovet minskar med mer egenproduktion. Men vi tror ändå att det kan innebära nya affärsmöjligheter totalt sett, säger Peter Sigenstam, chef för strategi och affärsutveckling på Eon Energidistribution, – Vi kan hjälpa våra kunder att bli mer energieffektiva och leverera energisystemlösningar. Eon har en strategisk inriktning som syftar till att påskynda omställningen till hållbara samhällen och smarta städer. Tanken är att företaget ska kunna leverera lokala energi systemlösningar. – Vi tror att det blir mer lokala och regionala lösningar i framtiden som samspelar. Här kan kunderna hjälpa till att balansera systemen och kapa effekt när det behövs. Och det kan även innebära att vi kan kapa flaskhalsar längre upp i systemet. I det nya bostadsprojektet Tamarinden, som planeras utanför Örebro, är Eon med som en av aktörerna bakom den till stora delar lokalt försörjda stadsdelen. – Vi är med för att lära oss och utvecklas och kan bidra med vårt systemkunnande, till exempel när det gäller att dela energiflöden. Vilka är de största utmaningarna med denna utveckling? – Det krävs både nya tekniska och kommersiella lösningar. Dessutom behöver en del regelverk förändras, för att de nya lösningarna ska kunna anpassas, säger Peter Sigenstam. JOHAN WICKSTRÖM TIDNINGEN ENERGI NR 5 2020 39 FOTO: ERIKA WEILAND