Omtanke 1
Om man däremot jämför med andra länder som inte k
riminaliserar köp av sex, som till exempel Tyskland eller Nederländerna, kan man se att Sverige ligger bra till. I dessa länder har prostitutionen i markant större utsträckning under samma tidsperiod. Sverige lockar inte heller till sig någon sexturism med personer som köper sex från andra länder eftersom det inte går att driva bordellverksamheter öppet här. – Däremot är vi ett destinationsland, det vill säga att offer för människohandel kommer hit. Länder är olika och andra länder kan vara transitländer som folk rör sig igenom under flyktingströmmar. Hit är det tydligt att folk kommer för exploateras – och där har vi ett ansvar att inte köpa sexuella tjänster. Där är lagen viktig! Den tydliggör att det är den som köper sex som har ett ansvar – med den visar vi att det inte är okej att utsätta personer för detta. – Förbudet mot köp av sexuella tjänster är jätteviktig, men det behövs också ett socialt stöd. När vi jobbar med attityder försöker vi att gå hand i hand med det övriga arbetet på Jämställdhetsmyndigheten när det gäller våldspreventivt arbete, fortsätter Miranda Pedersen. DET ÄR NÄSTAN uteslutande bara män som köper sexuella tjänster. – Det ligger något i attityden hos en del män – normer som gör att det är mer möjligt för män att köpa sexuella tjänster. Så det finns ett behov av att arbeta med normer för manlighet och det är viktigt att göra det tidigt med unga män och pojkar. Vi måste prata om deras syn på jämställdhet generellt, kvinnosyn, hur de ser på andras kroppar och hur de tar sig rättigheter. Ett annat konkret sätt som Jämställdhetsmyndigheten arbetar med de här frågorna är att ta fram en Manual vid misstanke om människohandel. Den publicerades första gången 2016 och har precis reviderats. Den nya utgåvan är så färsk att den anlände från tryckeriet under pågående intervju med Omtanke. – Vi vill att alla yrkesverksamma känner till den, säger Catrin Sandman och Miranda Pedersen med eftertryck. Den är till för alla – aktörer inom civila samhället, boenden, härbärgen, hälso och sjukvård, polisen, tull, socialtjänst, migrationsverket och så vidare, fortsätter Catrin Sandman. Manualen utgår från en tidslinje som börjar första dygnet: Hur identifierar de kan till exempel ringa från socialtjänsten till stödtelefonen och bolla tankar om de tror att man har ett misstänkt fall. De kan diskutera vilka frågor som de behöver ställa, vad de behöver tänka på, om de har rätt att ta hand om barnet, vilka lagar som gäller med mera. Det handlar om yrkesverksamma som helt enkelt behöver stöd och råd om hur de ska tänka i olika situationer – högt som lågt, säger Miranda Pedersen. De som bemannar stödtelefonen har alla arbetat med offer för människohandel och prostitutionsområdet tidigare och har lång erfarenhet i ämnet. Det är också möjligt att ringa direkt till Jämställdhetsmyndigheten ingår i ett operativt nätverk mot prostitution och människohandel. man ett offer? Vad sker de första dygnen och de första veckorna? Hur ger man långsiktigt stöd och hur ser det straffrättsliga för faranden ut? Den belyser också möjligheterna att återvända till hemlandet och vilket stöd som man kan få i den processen. I Sverige finns också en nationell stödtelefon för den som misstänker att de har kontakt med en person som är utsatt för människohandel och undrar hur den ska agera och vilka kontakter den kan behöva ta. Stödtelefonen inrättades 2014 och sedan i fjol leds arbetet med den av Jämställdhetsmyndigheten. Samtalen kan handla om prostitution och människohandel för alla ändamål och inte sällan handlar de om barn. De yrkesgrupper som stödtelefonen är avsedd för är bland annat socialsekreterare, personal på HVBhem, jurister och poliser. – Vi hanterar inte individärenden, men Om människohandel Svensk lagstiftning bygger på FN:s konvention, Palermoprotokollet. FN:s definition av människohandel lyder: Q ”Människohandel är rekrytering, transport, försäljning, härbärgering eller mottagande av personer genom tvång eller hot om våld. Det kan också innebära bort förande, bedrägeri eller maktmissbruk i syfte att offret utnyttjas sexuellt, sättas i tvångsarbete, slaveri eller att man tar bort organ.” I Sverige bedöms brottet som människohandel (4 kap. 1a § brottsbalken) ”om en person genom otillbörliga medel (olaga tvång, vilseledande eller utnyttjande av någons ut satta belägenhet) rekryterar, transporterar, överför, inhyser eller tar emot en person i syfte att han eller hon ska exploateras för sexuella ändamål, avlägsnande av organ, krigstjänst, tvångsarbete eller annan verksamhet i en situation som innebär nödläge för den utsatte.” Q ”Om gärningen görs mot barn (under 18 år) döms brottet som människohandel även om inte något otillbörligt medel har använts.” KÄLLA: PUBLIKATION FRÅN JÄMSTÄLLDHETSMYNDIGHETEN ”REGIONKOORDINATORER MOT PROSTITUTION OCH MÄNNISKOHANDEL” www.ssil.se | 45 Stödtelefon Nationell stödtelefon för prostitution och människohandel: 020-390 000. Sedan ifjol är det Jämställdhetsmyndigheten som ansvarar för stödtelefonen. en regionkoordinator om man behöver stöd i individärenden. Dessa är anställda av socialtjänster i respektive kommuner och arbetar utifrån en nationell stödprocess. Hur ser det ut i Sverige avseende människohandel? – Det är svårt att ta reda på exakt hur många som är utsatta eftersom det finns ett stort mörkertal. Det vi kan säga att är att ju mer vi inriktar arbetet på detta, desto fler ser vi är utsatta för människohandel. När det gäller prostitution finns det omfattningskartläggningar som har genomförts i årskurs tre i gymnasiet som visar hur det ser ut där. Då är det en av 100 som uppger att de någon gång har sålt sexuella tjänster, avslutar Catrin Sandman. ●