VÄSTERPORTEN Socialsmarta avtal för fler jobb Som
ett led i Västerportens hållbarhetsarbete lanserades i mars det socialsmarta hyresavtalet – en helt ny bilaga till det ordinarie hyresavtalet. Idén är att Västerporten tillsammans med sina hyresgäster ska kunna öka insatserna kring social hållbarhet i Örebros västra stadsdelar, där de verkar. – Vi vill inspirera fler att ta ett större socialt ansvar i sin verksamhet och med detta avtal kan vi göra just det, tillsammans med våra nuvarande och potentiella lokalhyresgäster. Hyresgästerna ser svart på vitt vad vi på Västerporten gör på området, och dessutom erbjuds de att ta sig an utmaningarna tillsammans med oss, förklarar Västerportens Förvaltningschef Åsa Stridfeldt. Vad är ett socialsmart avtal? Det socialsmarta hyresavtalet är en hyresbilaga och kan jämföras med det som brukar kallas ”grönt avtal”, som länge varit en hyresbilaga för att bidra till en minskad klimatpåverkan. Skillnaden är att det här avtalet tar sikte på att bidra till en ökad social hållbarhet och stärkt samhällsnytta. Social hållbarhet är ett brett område, där Västerporten främst fokuserar på insatser 24 inom arbetsmarknad, trygghet och integration. Avtalet ramar in det arbete som Västerporten gör, och bjuder också in hyresgästerna att vara delaktiga. Kort sagt handlar det om att gå från tanke till genomförande, tillsammans. Hur fungerar det? I avtalet förbinder sig Västerporten att jobba för att bidra till socialt hållbar utveckling i Örebros västra stadsdelar. Lokalhyresgästerna är med och möjliggör det arbetet, och kan även själva vara med och delta i utvecklingsarbetet, exempelvis genom att erbjuda lokalyta till ett pågående socialt projekt. Västerporten är troligen det första fastighetsbolaget i Sverige som inför ett socialsmart avtal som hyresbilaga, och förhoppningen är att fler ska inspireras och ta efter.