NG Sthlm 1
”MAN BLIR BARA EN MASSA EPITET” perioden som “det
lyckligaste jag varit”. – Det var verkligen att gå in i en mer tillåtande och fri fas som inte handlade om leverans utan mer om utforskande. Det var en av de roligaste upplevelserna jag haft – att söka och leta, det var inget som var satt och det fick bli vad det blev. Hur kom det sig att du började göra låtar på arabiska? – Vi jobbade på ett sätt som jag inte hade fått göra innan. När jag var yngre och bodde i Sundsvall sjöng jag mycket och uppträdde, det var band och man höll på. Sedan blev allt elektroniskt ett tag och jag märkte att jag inte klickade med det. Nu med Björn och Freja var det tillbaka till att bara spela och sjunga, och jag sjöng på ett sätt som jag inte sjungit på innan. Då kom det arabiska av sig själv. Gina fortsätter: – Jag kände att: “Shit, jag måste skapa något som innehåller hela mig.” Igen det här om jag skulle efterlikna andra eller skapa mitt eget. Hur låter jag i ljud? Eftersom jag är en person med mycket komplex över rösten och att jag inte är lika bra som andra på att sjunga är det ännu viktigare att ha sin egen identitet, för då tävlar du inte med någon annan. Jag visste från början hur jag ville att det skulle låta, sedan blev det ännu mer tydligt att jag inte ville ha något konstlat. Arabiskan blev en väldigt naturlig del i det. Jag tycker du låter som en annan person när du sjunger på arabiska, som att det är två olika delar av dig. – Ja, jag kände också bara: Vem är det här? Ibland när jag sjunger på engelska känns det som att jag inte får. Det är något speciellt när jag sjunger på arabiska, även om mitt första språk är svenska, sedan engelska och tredje arabiska. Det är något i mig som känner som att det är mitt hemliga, tillåtande språk. STRÅKAR, DRAMA, ROP och skrin är några av orden Gina använder för att beskriva albumet. Ett melankoliskt väsen i längtan efter något. Hon säger att hon ser “grått och havet” när hon ser sig själv i ljud och bild. Jag påpekar att man kan höra havet i form av vågskvalp i en av låtarna. 20 NÖJESGUIDEN | NR 1, 2022 – Jaja! Jag ville få in mycket naturelement. I texterna är det mycket så, och mycket prat om havet och att drunkna. Titelspåret Meet me in Jannah flörtar mycket med väsen som typ Näcken – “Follow me to the river, let’s drown in our tears”. Mycket små svenska sagoreferenser som jag älskar. Jag tycker att typ alla svar finns i naturen och det är där som jag under min resa hittat alla svar. När jag hamnat i stunder där jag inte orkat med är det dit jag gått. Sedan har det liksom kommit in i musiken. Det är många referenser till frön och blommor och att försöka så sina frön i en jord som inte vill ha en. Om hur jag upplevde att mina blommor dör på den här platsen och kände att: Varför kan jag inte växa här? Varför når jag inte fram? Mycket om kretslopp på något sätt, reflekterar Gina. – Just att allt föds och dör, meet me in Jannah. Möt mig på den här platsen där det inte finns någon sorg och lidande, möt mig på platsen där vi bara kan få ro och ha någon slags glädje. I SINA LÅTAR beskriver Gina en längtan efter döden samtidigt som man är fast i livet, men inte vet hur man ska leva. – Det kan vara död-död, men också en andlig död, eller att döda delar av sig själv för att kunna gå framåt. Som en orm som ömsar skinn. Under min karriär har jag verkligen förstått att i ett liv så föds och dör man flera gånger och man är flera personer. Jag har kanske haft ett motstånd ibland att lämna vissa delar bakom mig. Hur menar du? – Jag blev tidigt förknippad med väldigt många identiteter och stereotyper: “Du är den här muslimtjejen" eller "Du är den här Sundsvallstjejen”. Man blir bara en massa epitet och när man väljer att man inte vill ge dem plats längre kan det finnas motstånd – ibland från omvärlden och ibland från en själv. Vem blir jag utan de här sakerna? Överger jag något om jag inte är i det där längre? Alla de där tankarna. I låtarna är det en person, eller jag, som längtar efter någon sorts död och återfödelse. Död av det här ledsna och viljan att komma till något annat. Meet Me in Jannah släpps den 18 februari.