NG Sthlm 1
Tv Bäst just nu GET BACK Disney+ Sagan om Ringen-
regissören Peter Jackson har tagit del av hundratals timmar videomaterial från inspelningen av Beatles sista album. Och utifrån detta satt ihop en åtta timmar kort och allomslutande dokumentärfilmsupplevelse helt utan trötta talking heads. En kulturgärning! THE BOOK OF BOBA FETT Disney+ Star Wars-serien om prisjägaren Boba Fett har inte tagit mig med storm på samma vis som Mandalorian gjorde. Men oavsett ger jag Star Wars mest ökände och hemlighetsfulle prisjägare några avsnitt till innan ajg dumpar honom i Sarlacc-hålan igen. VI MÅSTE LÄMNA UNDERGÅNGEN BAKOM OSS Nu räcker det med igengrodda motorvägar, utslagna elnät och kannibalrevival. Låt 2022 bli året då vi avskaffar postapokalypsen. TEXT: JIMMY HÅKANSSON DET BÖRJAR MED några hostningar på en skramlande spårvagn, en nysning vid grönsaksdisken i den lokala livsmedelsaffären. Därifrån finns det bara en väg att gå. Utför. Den plötsliga och aggressiva influensan slår till skoningslöst i ett kyligt Chicago, fyller sjukhusens korridorer med patienter som hostar upp sina lungor och belamrar motorvägarna med stillastående och ilsket tutande bilar. Inom loppet av några veckor faller civilisationen, efter några månader känns den som en avlägsen dröm. I DEN POSTAPOKALYPTISKA miniserien Station Eleven finns det ett tydligt före och efter utbrottet. I eftervärlden har naturen tagit tillbaka våra städer. Slukat dem i grönska. Mossa och klängväxter hänger tunga på husfasader och avlagda bilar används som hästkärror av de få som överlevt katastrofen. Men undergången i Station Eleven är varken Mad 46 NÖJESGUIDEN | NR 1, 2022 Max-våldsam eller The Road-mörk. I de stillsamma spillrorna finns någon slags optimism där ett kringresande teatersällskap sätter upp och framför Shakespearepjäser åt bosättningar vars tältkupoler och löst sammansatta grupper påminner om vår tids flyktingläger. MEN… NU FÅR det räcka! Att göra ännu en miniserie om en domedagsinfluensa är inte bara en dålig idé – det är en oerhört gjord idé. Det har redan gjorts för många postapokalyptiska pandemiberättelser om en covidinfluerad influensa som rebootar mänskligheten. Y: The Last Man, The Stand, Utopia och Sweet Tooth är ett litet urval av alla berättelser där ensjukdom dyker upp från ingenstans och utplånar nästan alla. Ja, jag vet att alla serier jag nämnt är baserade på äldre verk – men det spelar ingen roll. Det. Räcker. DE SENASTE TVÅ tv-åren har suttit fast i en loop som neurotiskt idisslar covidtraumat. Det påminner om hur all populärkultur förändrades över en natt efter attacken mot World Trade Center. Under flera år handlade alla filmer, serier, böcker och album om utdragna säkerhetskontroller, integritetskränkande övervakning och det ständiga hotet utifrån. Station Eleven må vara ett av de där postapokalyptiska undantagen som har ett existensberättigande. Det är till skillnad från många andra pandemihistorier en bra sådan. Men det hör inte till saken. Vi fattar! Pandemi suger! LÅT I STÄLLET 2022 bli året då vi lämnar den trötta undergångstematiken bakom oss. Lek med tanken att kultur inte behöver tvångsreproducera verkligheten som vi alla redan tvingas leva i. Ge oss något som blickar framåt. För gud vet att vi behöver det nu. MCCARTNEY 3, 2, 1 Disney+ Efter att ha tuggat i dig åtta timmar Beatles-memorabilia i Get back och ber om påtår kan du lika gärna skopa i dig den här gubbröran där Paul McCartney pratar om gamla låtar med demonregissören Rick Rubin. STATION ELEVEN HBO Max Miniserie som utspelar sig strax före, strax efter och tjugo år efter en pandemi slår ut nästan hela mänskligheten. Det här är en optimistisk och stillsam postapokalyptisk historia som är mer intresserad av apokalypsen som ett kollektivt trauma än en skådeplats för gladiatorspel. JIMMY HÅKANSSON jimmy.hakansson@ng.se