Svensk Vattenkraft 1
Vad händer under pausen – om något? Att vattenför
valtningens olika myndigheter kört omprövningsprocessen i diket har varit uppenbart länge, den paus regeringen beslutat om bara bekräftar detta. Både Tidö-avtalet och regeringsförklaringen tar tydlig ställning för den småskaliga vattenkraften. Till detta kan läggas C och delar av S. Den svaga länken är L, som ännu inte gjort upp med sitt okunniga motstånd mot småskalig vattenkraft som man behandlar på samma sätt som den storskaliga. Men om man ser utbyggnaden av storskalig vattenkraft i norrländska älvdalar under 1950- och 60-talen som ett övergrepp på natur- och kulturmiljö, så vore en utrivning av den månghundraåriga småskaliga vattenkraften i södra hälften av Sverige också ett övergrepp. SVAF skrev till regeringen redan i början av november. I början av januari uppvaktade vi energienheten i Klimat- och näringslivsdepartementet, i maj landsbygdsdepartementet. Vi båda tillfällen mottogs våra förslag mycket positivt. Däremot tyckte inte miljöenheten (L) att man behövde träffa oss, vilket är anmärkningsvärt på flera sätt. Energi- och miljöenheterna bjöd i maj in till ett digitalt möte där man inte hade särskilt mycket att säga, mest uppehöll man sig vid det uppdrag man i februari gav Svenska kraftnät att utreda konsekvenserna för elförsörjningen av de miljöåtgärder som kan bli aktuella. Än så länge tyder inget på att det händer något i departementet/regeringen, vilket är illavarslande. Ska pausen inte förlängas måste åtminstone de nödvändiga förändringarna av de två vattenförordningarna tas fram nu. När det gäller myndigheterna arbetar Svk på det nämnda regeringsuppdraget. Vid ett digitalt möte 28 mars hade man inte något att redovisa, det underlag som kommit ut till ett fysiskt möte 20 juni är också rätt tunt. 29 september ska uppdraget redovisas. Till bilden hör att Sweco i ett uppdrag från Svk i december 2021 redovisade många av svaren på de frågor regeringen nu ställt. Även Havs- och vattenmyndigheten har regeringsuppdrag, de gäller dels myndighetens eget arbete med föreskrifter och anvisningar för statusklassificering och normsättning och dels att följa upp och analysera omprövningsprocessen. I en delredovisning av det senare uppdraget 30 januari finns rätt mycket om än försiktigt formulerad kritik. Båda uppdragen ska redovisas 1 december. Hur ska regeringen hinna göra något vettigt av detta utan att förlänga pausen? Trots pausen löper myndigheternas arbete vidare eftersom regeringen inte fattat något annat beslut, obegripligt nog. Det gäller både samverkan (som inte är någon samverkan) och i domstolarna för de kraftverksägare som gick in med ansökningar under 2022 (och som ställts inför juridiska invändningar av ett slag som politikerna ansåg sig ha uteslutit med riksdagens beslut våren 2018). SVAF har i skrivelse till regeringen krävt att de två första omgångarna ska pausas, om respektive kraftverksägare så önskar, men inte fått något svar. SVAF fortsätter sitt påverkansarbete genom kontakter med regeringskansliet och enskilda riksdagsledamöter. På det hela taget möts vi av positiva reaktioner, bekymret är att det känns som regeringen lagt locket på för att först hantera de interna motsättningar som kan finnas, Tidö-avtalet till trots. Den som deltog i vårt årsmöte fick ta del av en stor enighet mellan partier som representerar en majoritet i riksdagen. Men det räcker inte med det, de senaste mandatperioderna har visat att i det svenska politiska landskapet finns det flera hinder som måste övervinnas. Som ett led i sitt arbete att trygga elförsörjningen kommer Svensk Näringsliv att före semestern publicera skriften Startprogram för mer vattenkraft (preliminär titel). Man har tidigare gett ut motsvarande för kärnkraft och vindkraft. Såväl stora som små kraftbolag sluter upp bakom detta initiativ. 24 april publicerade Tidningen Näringslivet en stor artikel Därför kan vattenkraften bli draglok i klimatomställningen – "Stor potential". Den visar på de stora utvecklingsmöjligheter som finns – men som myndigheterna motarbetar. Artikeln finns både på tn.se och SVAF:s hemsida. Till sist. De viktigaste förändringar SVAF vill se återfinns i ledaren i detta nummer. Mera i detalj återfinns de i tre artiklar på s 3 - 6 i föregående nr 1 och i skrivelsen "Förändringar av regelverk och myndigheter ..." som finns på vår hemsida. Thomas Sandberg, styrelseledamot SVAF Erbjuder hjälp med Vattenkraftensmiljöfonds Processplan, upphandlingar och bubblan. Varmt välkomna att höra av er!! Telefon 0703-57 22 67 anna@backstrands.nu / www.backstrands.nu SVENSK VATTENKRAFT #2 2023 9