Stenkoll 1
MILJÖPRÖVNINGSUTREDNINGEN MARIA WERNER: ”Myndighe
ter och domstolar måste förstå sina roller” Maria Werner, specialist legal counsel på NCC Industry AB, hade också önskat lite mer av utredningen. – Utredaren har förstått problematiken och uppmärksammat att vi behöver en snabbare och effektivare att alla inblandade vet vilka tidsramar som gäller för synpunkter och remissvar i ett ärende. Mårten Sohlman, vd för SBMI, tycker att flera av utredningens förslag är positiva för bergmaterialbranschen. – Det är mycket bra att utredningen vill göra ändringstillstånd till huvudregel, säger han. Övriga delar han vill lyfta fram är förslaget om att sätta en tydligare gräns för när det räcker med en anmälan istället för tillstånd, att samrådet ska förstärkas för att minska kompletteringsträsket, att kraven på vad en miljökonsekvensbeskrivning ska innehålla förtydligas, att stärka processledningen genom ökad användning av tidsplaner och att samordna riksintressen så att målkonflikter kan hanteras på nationell nivå. Ytterligare en positiv slutsats från utredningen är att den tydligt avråder från att införa ett snabbspår i prövningen för projekt som bedöms ha stor klimatnytta. En sådan ”grön gräddfil” skulle motverka en effektivare prövning, och kan till och med bli kontraproduktiv genom att tillföra en prövning i prövningen i en redan alltför komplicerad process, enligt SBMI. Tummen upp för många förslag alltså, men MårSTENKOLL KROSSORDET NUMMER 161 process för tillståndsprövning. Men utredningen går inte tillräckligt långt i sina förslag. Och jag hade önskat att den varit tydligare. Nu tror jag att den ger liten effekt. Jag är skeptisk till hur mycket av utredningens förslag som går igenom. Miljöprövningar är en komplicerad process, men det har blivit en populistisk fråga. Maria Werner Ökat samråd och att göra ändringstillstånd till huvudregel är positiva delar, tycker Maria Werner. – Det krävs att parterna förstår sitt uppdrag. Samråd i ett tidigt skede är viktigt, men här skulle utredningen behövt vara tydligare, med tydligare processregler i miljöbalken. När ansökan kommer in ska allt vara förankrat. Vi har varit med om processer där prövningsmyndigheten knappt ens läst vår ansökan. För att få en smidig process gäller det att samarbeta – inte motarbeta varandra, menar hon. – Myndigheter och domstolar måste förstå sina roller. Det gäller att få med sig alla parter tidigt i processen. Vi behöver en mer aktiv prövningsmyndighet. Remissinstanserna måste tidigt förklara vad de tycker är viktigt och måste finnas med i prövningen. Det gäller att ha fokus på rätt ställe: det är bara det som är nödvändigt som ska prövas. 21