Stenkoll 1
Utbyggnaden av tunnelbanan i Stockholm är ett av
flera pågående infrastrukturprojekt som resulterar i uppkomsten av schaktmassor, företrädesvis entreprenadberg. – Sedan är det också vissa förslag som medför stora kostnader och där vi inte ser hur de bidrar till utredningens syfte. Är det något du saknar i rapporten? – En avvägning mellan när verksamheten är tillståndspliktig och när det räcker med anmälan som är mer baserad på faktisk miljörisk. Samt att man har dålig koll på hur mycket schaktmassor som uppstår och vart de tar vägen, det har inte kartlagts utförligt. Det krävs en vidare utredning för kartläggning av flöden, det saknas information och datainsamling. Naturvårdsverkets förslag ger bättre förutsättningar för branschen, enligt Martin Tengsved. – Nu är det upp till oss att arbeta vidare med att STENKOLL KROSSORDET NUMMER 161 öka det cirkulära flödet. Det är positivt att verket lyfter våra behov och underlättar arbetet. Det behövs mer samexistens för att få en hållbar materialförsörjning och värna om miljön. Jag hoppas att branschen kan få inflytande. Hur säkerställs att materialet är miljömässigt rätt och inte är farligt för hälsa och miljö? Vi har fått bra gehör och haft en bra dialog med Naturvårdsverket för att få fram våra synpunkter. Båda har förståelse och respekt för varandra. Naturvårdsverkets förslag om ändringar av lagstiftning och miljöprövningsförordningen ska nu processas politiskt. – EU driver frågan om cirkulär ekonomi, så vi kommer inte undan, det krävs att det hanteras av politikerna i Sverige, säger Martin Tengsved. 35 REMISS Naturvårdsverkets rapport är ute på remiss. Svaren ska skickas till Miljödepartementet senast den 27 oktober i år. FOTO: REGION STOCKHOLM