Stenkoll 1
N aturvårdsverket har haft regeringens uppdrag at
t göra en bred översyn av hanteringen av schaktmassor som kan användas för anläggningsändamål. Naturvårdsverket presenterade sin rapport den 31 maj i år. Enligt Naturvårdsverket finns det stora luckor i statistiken för hur mycket avfall som faktiskt uppkommer inom bygg- och anläggningsbranschen. Men bedömningen är att det årligen uppstår massor från 60–80 miljoner ton upp till 150–200 miljoner ton. En större andel beräknas vara entreprenadberg. Naturvårdsverkets målsättning har varit att den resurs som idag finns tillgänglig som en följd av samhällsbyggande ska kunna användas på ett hållbart och ändamålsenligt sätt. "Det saknas verktyg för att planera hantering av massor vilket innebär att det blir svårt att sörja för behovet av platser för att lagra massor över en längre tid." Men hanteringen av massor är idag ofta ineffektiv, enligt Naturvårdsverket, som pekar på flera orsaker till detta. • Det är svårt att avgöra om massor är avfall eller produkt, en bedömning som ska avgöra vilka regler som är tillämpliga. Det gör det oförutsägbart för verksamhetsutövare och innebär svåra avvägningar för tillstånds- och tillsynsmyndigheter. • Det brister i matchningen mellan uppkomst av massor och efterfrågan, vilket gör det svårt att hitta lämplig avsättning för dessa, mycket beroende på bristande kunskap och information om hur massor kan användas utan att oacceptabla risker uppstår. • Det finns brister i planering och samordning. Det saknas verktyg för att planera hantering av massor vilket innebär att det blir svårt att sörja för behovet av platser för att lagra massor över en längre tid. • Lagstiftningen är komplex vilket försvårar för företagen att ta fram underlag som tillsynsmyndigheterna ska granska. Myndigheterna ställs inför svåra beslut. I rapporten föreslår Naturvårdsverket en rad åtgärder för en mer effektiv hantering av schaktmassor. En viktig punkt är förbättrad information för att förtydliga när massor kan ses som produkt och inte avfall. Naturvårdsverket har redan, parallellt med regeringsuppdraget, publicerat en sådan vägledning och vad som då krävs av verksamhetsutövaren. Naturvårdsverket föreslår vidare att det ska införas särskilda prövningsbestämmelser i miljöprövningsförordningen för lagring, sortering och mekanisk bearbetning av massor som inte är avfall, och som uppstår i bygg- och anläggningsverksamhet. Undantaget för användning av ”icke förorenad jord eller annat naturligt material som grävts ut i samband med en byggverksamhet” bör lyftas från avfallsförordningen till miljöbalken. Det skulle möjliggöra en mer resurseffektiv hantering av sådana massor om bedömningen är att massorna lämpligast används på den plats där de uppstår. Bristerna i planering och samordning vill Naturvårdsverket lösa genom ändringar i reglerna om lagring i miljöbalken och deponeringsförordningen. Inert och icke-farligt avfall ska kunna lagras längre tid än tre år innan det återvinns, om det finns särskilda skäl och om lagringen STENKOLL KROSSORDET NUMMER 161 33 FOTO: REGION STOCKHOLM