Stenkoll 1
VALET KRISTDEMOKRATERNA Kristdemokraterna: Tolkni
ngen av avfallsdirektivet behöver ses över så att entreprenadberg kan få komma till sin rätt. Fråga 1: – Långa tillståndsprocesser försenar klimatinvesteringar. Miljöbalken behöver förändras så klimatmålen ges en starkare roll. Vid prövning utgår idag Miljöbalken från begreppet bästa möjliga teknik, EU:s regelverk talar om bästa tillgängliga teknik. Sveriges tolkning skapar ökade kostnader, oförutsägbarhet och konkurrensnackdelar. Många företag som önskar investera tvekar eftersom de kan behöva pröva hela sin verksamhet. För förändringar i specifik del av en verksamhet bör prövningen koncentreras till den berörda delen och motsvara ett ändringstillstånd. Idag är sakägarkretsen för vid och bör begränsas till de som är direkt berörda av prövningen. Handläggningen i samband med tillståndsprocesser måste ges tidsramar och gränser för när i processen olika aktörer kan kräva- och ge uppgifter. Fråga 2: – Vi ser flera bra saker i utredningen. Ett förslag vi ogillar är obligatoriska omprövningar, det kan skapa mer problem än regeringen verkar inse. Omprövning ska, om det blir verklighet, inte innebära en helt ny process. Istället ska en översiktlig koll göras hur verksamheten har förändrats och vilka negativa och positiva miljöeffekter det har inneburit. Positiva effekter måste räknas till företagets fördel. Större helhetssyn bör vara utgångspunkt vid alla miljöprövningar. Förslaget om ändringstillstånd är i stort sett positivt. Att införa mer tidsbegränsade tillstånd ser vi däremot negativt på. Näringslivet har i många stycken sprungit förbi politiken i omställningsarbetet, nu gäller det att politiken slutar komma med kontraproduktiva förslag som hämmar både klimatomställning och ekonomi. Fråga 3: – Detta är en fråga som vi har uppmärksammat under den gångna mandatperioden och det är mycket bekymmersamt att entreprenadberg numera klassas som avfall istället för som biprodukt. I botten ligger en olycklig tolkning av avfallsdirektivet. Frågan har debatterats med dåvarande miljöminister Per Bolund den 18 juni 2021: https://riksdagen.se/ sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/entreprenadbergoch-tunnelbanans-utbyggnad_ H810745 Det är inte en fråga egentligen om att lagen behöver skrivas om utan det handlar mer om hur myndigheterna väljer att tolka den. Här vilar det ett ansvar på regeringen att genom regleringsbrev, eller på annat sätt, styra arbetet så att entreprenadberg blir en del av den cirkulära ekonomin och klassas som biprodukt. Fråga 4: – Om vi tar projektet med tunnelbanans utbyggnad finns det beräkningar som säger att kostnaden skulle öka med över 20 miljarder kronor om entreprenadberg klassas som avfall istället för biprodukt i en recirkulationsprocess. Miljökostnaden är även den stor. Beräkningar har gjorts som visar att utsläppen skulle kunna öka med ca 500 000 ton koldioxid. En mycket viktig juridisk skillnad mellan biprodukt respektive avfall är att i det första fallet räcker det med en anmälan medan i det andra fallet krävs ett tillstånd. Detta påverkar möjligheten att få regional självförsörjning väldigt tydligt. Tolkningen av avfallsdirektivet behöver därför ses över så att entreprenadberg kan få komma till sin rätt. Fråga 5: – Sikta på att dubblera "Omprövning ska inte innebära en helt ny process." elproduktionen till 300 TWh. Den planerbara baskraften måste säkerställas. Lagstiftningen behöver ses över i ljuset av detta, särskilt viktigt att modernisera kärnkraftslagen. Svenska kraftnät bör göras om från ett statligt affärsverk till en myndighet för att möjliggöra bättre kontroll och uppföljning. Bygg bort flaskhalsar så att priserna i olika elområden harmoniseras. Öka kapaciteten i befintliga nät genom att ta tillvara teknik för smarta elnät. Tillståndsprocesserna för elnätsutbyggnad måste kortas - sikta på halverade ledtider. Miljöbalken måste tydligare väga in klimatnytta när miljötillstånd ska beslutas. Stamnätet bör göras till riksintresse. Samtidigt bör det säkerställas att fastighets- och markägare får rimlig ersättning för intrång. STENKOLL KROSSORDET NUMMER 161 29