Stenkoll 1
MILJÖPRÖVNINGSUTREDNINGEN TOVE ANDERSSON: ”Försla
get om att göra ändringstillstånd till huvudregel är bra!” – Lyckas man lägga större krut på samråd är mycket vunnet. En riktigt bra ansökan behöver då inte ens några större kompletteringar innan den kan kungöras. Snabbare Tove Andersson, advokat på Setterwalls advokatbyrå med inriktning på miljörätt och medlem i SBMIs styrelse, tycker mycket är positivt i utredningen. Det hon framför allt pekar på är förslaget om att göra ändringstillstånd till huvudregel och att samrådsförfarandet tydliggörs. Länsstyrelsen ska komma med synpunkter i ett tidigt skede för att förkorta processen. Syftet är nu att få ett komplett ansökningsförfarande och undvika flera kompletteringsrundor innan allt är komplett. det tar längre tid, inte så länge man arbetar aktivt för att få ett gott samråd och tillämpar utredningens nya regler. – Jag tror att förslagen kring Tove Andersson processer och mer tryck på samråd bygger på att de som håller i procedurerna bidrar till att det fungerar. Det måste tillämpas från myndighetshåll och det krävs att de anstränger sig för att få en smidig prövning och inte fastnar i gamla hjulspår. Hon ser inte någon större risk att själva samrådsförfaranprocesser och procedurer kan bli verktyg för att underlätta tillståndsprövningen. Ardös utredning är genomarbetad och av god juridisk kvalitet. Den kan göra processen tydligare och effektivare. Med fler ändringstillstånd kan det bli mindre komplicerat för de som söker tillstånd, Man stramar åt processen. Jag bedömer inte heller att utredningsförslagen är särskilt politiskt kontroversiella. Då är det mer osäkerhet kring det materiella innehållet. Vilken nivå den faktiska miljöprövningen ska ha. Där är det fortfarande mycket som är flytande. – Det som lite tappats bort i debatten är att utredningens uppdrag har varit att föreslå åtgärder kring procedurer och processer för miljötillstånd, inte nivån för miljöskyddet och vilka miljökrav som ska ingå i prövningen. Till det behövs egentligen en ny utredning: vad kan fälla en miljöprövning, vad är tillåtet? När är man färdig med en ansökan? Innehållet i miljöprövningen gör att det fortfarande kan ta lång tid. ten Sohlman vill ändå lägga in en brasklapp. – Det kan se bra ut på papperet, men förslagen ska genomföras också. Det krävs en politisk vilja för det. Det låter jättebra att prövningarna av miljötillstånd kan kortas till ett år. Det låter också utmärkt med att öka samrådet innan en ansökan – om det blir av. Jag hurrar för utredningen – men med viss skepsis. vettigt i den och som bör accepteras och genomföras. Mårten Sohlman saknar bland annat ett förtydli"Det är viktigt att se konstruktivt Går de mest konstruktiva förslagen igenom kan det bli en förbättring och branschen får en snabbare och tydligare miljöprövning. Det är viktigt att regeringen nu går vidare och genomför de positiva förändringar som utredningen föreslår. Det finns en polarisering mellan olika intressenter som har skilda synpunkter om åtgärderna, enligt Mårten Sohlman. – Genom hela utredningen har diskussionen varit mycket polariserad, och utredningen har fått kritik från olika håll. Men jag tycker det är viktigt att se på förslagen konstruktivt. Det finns mycket som är 22 på förslagen." Mårten Sohlman gande av myndigheternas roller i utredningens förslag. Det är flera statliga myndigheter som är parter i tillståndsprocessen med möjlighet att framföra synpunkter, vilket kan komplicera prövningen. Det har funnits önskemål om att staten ska tala med en röst. Utredaren nöjer sig med att ta bort Kammarkollegiet, i övrigt kvarstår aktörerna. Det blir Länsstyrelsens uppgift att bevaka det statliga intresset. – Här är utredningen för försiktig, det är för lite att bara stryka Kammarkollegiet, anser han. MILJÖPRÖVNINGSUTREDNINGEN Utredningens namn: Om prövning och omprövning – en del av den gröna omställningen (SOU 2022:33). Remissvaren ska lämnas in senast i slutet av oktober i år. Lagändringar föreslås träda i kraft den 1 januari 2024. STENKOLL KROSSORDET NUMMER 161