Hållbarhetsredovisning 2018 Koncernchefen har orde
t
Hållbarhetsredovisning 2018 Om Einar Mattsson
Hållbarhetsredovisning 2018 Väsentlighetsanalys oc
h intressentdialog
Hållbarhetsredovisning 2018 Hållbarhetsstrategi oc
h hållbarhetsstyrning
Hållbarhetsredovisning 2018 Affären
AFFÄREN EINAR MATTSSONS VÄRDEKEDJA I nedanstående
bild kartläggs var i värdekedjan de väsentliga hållbarhetsaspekter som vi har identifierat hör hemma och hur Einar Mattsson påverkar dem. Att identifiera de väsentliga aspekterna i värdekedjan är viktigt för att kunna motverka risker och tillvarata möjligheter. För att hållbarhetsarbetet ska få effekt måste vi hantera de områden där vår påverkan – direkt och indirekt – är som störst. Under benämningen angreppssätt kartlägger vi även hur vi styr mot måluppfyllelse för respektive aspekt. EINAR MATTSSON LEVERANTÖRER AV TJÄNSTER & MATERIAL BEGRÄNSAT INFLYTANDE VÄSENTLIGA ASPEKTER • Hållbara val och hållbar användning av material • Energieffektivitet och förnyelsebar energi • Anställningsvillkor • Leverantörskontroll hållbarhetsaspekter • Klimat och hållbarhetsaspekter vid val av transporter ANGREPPSSÄTT • Leverantörsavtal TRANSPORTER & ENTREPRENÖRER • ÄGER • PROJEKTUTVECKLAR • FÖRVALTAR • BYGGER INFLYTANDE VÄSENTLIGA ASPEKTER • Kännedom om, och efterlevnad av, lagstiftning • Hållbara val och hållbar användning av material • Energieffektivitet och förnyelsebar energi • Aktiva åtgärder för att minska avfall • Främjande av fysisk och psykisk hälsa på arbetsplatsen • Anställningsvillkor • Leverantörskontroll hållbarhetsaspekter ANGREPPSSÄTT • Leverantörsavtal • Leverantörsuppföljning • Arbetsplatsrutiner KONTROLL VÄSENTLIGA ASPEKTER • Kontroll över utvecklingen av ekonomiskt resultat • Kännedom om, och efterlevnad av, lagstiftning • Hållbara val och hållbar användning av material • Energieffektivitet och förnyelsebar energi • Lokalt samhällsengagemang (indirekt påverkan) • Aktiva åtgärder för att minska avfall • Främjande av fysisk och psykisk hälsa på arbetsplatsen • Kompetensutveckling och personlig utveckling • Anställningsvillkor • Uppföljning och åtgärder för att öka kundnöjdhet ANGREPPSSÄTT • Affärsplan • Hållbarhetsstrategi • Affärsetikspolicy • Verksamhetspolicy (KMA) • Personal och arbetsmiljöhandbok • Byggindustriernas uppförandekod • Whistleblowersystem • Arbetsmiljöpolicy • Inköpspolicy HYRESGÄSTER & KUNDER KUNDERNAS KUNDER INFLYTANDE VÄSENTLIGA ASPEKTER • Energieffektivitet och förnyelsebar energi • Lokalt samhällsengagemang (indirekt påverkan) • Aktiva åtgärder för att minska avfall • Uppföljning och åtgärder för att öka kundnöjdhet • Kunders och hyresgästers hälsa och säkerhet • Klimat och hållbarhetsaspekter vid val av transporter ANGREPPSSÄTT • Kundundersökningar • Hyresgästundersökningar • Felanmälningar BEGRÄNSAT INFLYTANDE VÄSENTLIGA ASPEKTER • Aktiva åtgärder för att minska avfall • Uppföljning och åtgärder för att öka kundnöjdhet • Kunders och hyresgästers hälsa och säkerhet ANGREPPSSÄTT • Felanmälningar EINAR MATTSSON – HÅLLBARHETSREDOVISNING 2018 / 11
Hållbarhetsredovisning 2018 Människan: Våra medarb
etare
Hållbarhetsredovisning 2018 Människan: Socialt vär
deskapande – ett långsiktigt åtagande
Hållbarhetsredovisning 2018 Miljön
Hållbarhetsredovisning 2018 Indikatorer
Hållbarhetsredovisning 2018 Om rapporten
Hållbarhetsredovisning 2018 GRI-index