Hållbarhetsredovisning 2018 Koncernchefen har orde
t
Hållbarhetsredovisning 2018 Om Einar Mattsson
Hållbarhetsredovisning 2018 Väsentlighetsanalys oc
h intressentdialog
Hållbarhetsredovisning 2018 Hållbarhetsstrategi oc
h hållbarhetsstyrning
Hållbarhetsredovisning 2018 Affären
Hållbarhetsredovisning 2018 Människan: Våra medarb
etare
Hållbarhetsredovisning 2018 Människan: Socialt vär
deskapande – ett långsiktigt åtagande MÄNNISKAN – SOCIALT VÄRDESKAPANDE Hållbarhetsmål 2018 – 2021 MÅL: Att vara en aktiv aktör för hållbart socialt värdeskapande DELMÅL: Identifiera aktiviteter som är värdeskapande inom samtliga verksamhetsområden Socialt värdeskapande – aktiva åtgärder för trygghet Vi är ett familjeföretag med ett generationsperspektiv i alla de beslut vi fattar. Man kan säga att socialt värdeskapande ligger i vårt DNA sedan vi startade år 1935. Vi tror att långsiktighet är en förutsättning för att lyckas med socialt värdeskapande eftersom det tar tid att åstadkomma riktiga förändringar. Människor som känner sig trygga i sina områden bryr sig mer om sina hus och bostäder. Det är därför naturligt för oss som långsiktig fastighetsägare att satsa på socialt värdeskapande insatser. Utöver nöjdare kunder säkrar det platsens attraktivitet och våra fastighetsvärden. Våra nyckelord är långsiktighet och ansvarstagande. Det främsta verktyget är att vara en medveten och aktiv fastighetsägare. Med en egen förvaltning kan vi ta ett helhetsgrepp om planering, renovering, grannsamverkan och service i området. När vi utvecklar nya fastigheter gör vi det med sikte på att utforma fastigheterna så att de främjar gemenskap, service och trygghet i området. Dialog och relationsskapande Varje år skickar vi ut en enkät till hälften av hushållen i vårt bestånd för att få hyresgästernas bild av vad som behöver åtgärdas. I Hjulsta som är ett område med stor potential har hyresgästerna angett att de ser stora utmaningar med tryggheten. Det i sig är ingen nyhet. Det är något som vi sett i undersökningarna sedan vi tog över området 2008. Sedan dess har vi arbetat målmedvetet för att byta trenden. Med ständig lokal närvaro och snabbt agerande från engagerade medarbetare har trygghetssiffrorna ökat markant i den senaste undersökningen. Utöver en långsiktig plan för fastigheterna arbetar vi med konstnärlig utsmyckning i dialog med de boende. Som hyresgästerna önskat sig rustar vi upp gårdar med nya mötesytor, lekplatser och belysning. Återkommande hyresgästmöten, årliga trygghetsvandringar, välkomstmöten för nyinflyttade, stöd till grannsamverkan och samarbete med andra fastighetsägare, stadsdel, polis och BRÅ har också varit en orsak till att tryggheten ökat. När det går bra för staden går det bra för oss och våra kunder. Därför är det naturligt att Einar Mattsson engagerar sig för stadens bästa – i stort som smått. Det tar sin början i attraktiva bostadsområden som återspeglas i kundnöjdhet och fastighetsvärden. Exempel på hur vi bidrar konkret till en attraktivare stad • Långsiktigt ägande av hyresrätter • Upprustning av gårdar och utemiljöer med upplysning • Stöd till Internationella bekantskaper som arbetar med språkträning och möten • Stöd till Läxhjälpen i Hjulsta • Huvudfinansiär KTH Live-in Lab • Etableringen av Oaxen Krog & Slip på Djurgården • Byggnation av fotbollsplan i Hjulsta • Dialog med boende och medborgare på Järvaveckan • Aktivt arbete med att skapa rätt serviceutbud i fastigheterna • Egen modell för dialog med boende inför renoveringar • Konstnärlig utsmyckning i våra bostadsområden • Praktikplatser och sommarjobb för unga • Samarbete i Hjulsta med SL och MTR för trygg omstigning EINAR MATTSSON – HÅLLBARHETSREDOVISNING 2018 / 17 FOTO: LÄXHJÄLPEN
Hållbarhetsredovisning 2018 Miljön
Hållbarhetsredovisning 2018 Indikatorer
Hållbarhetsredovisning 2018 Om rapporten
Hållbarhetsredovisning 2018 GRI-index