Hållbarhetsredovisning 2018 Koncernchefen har orde
t
Hållbarhetsredovisning 2018 Om Einar Mattsson
Hållbarhetsredovisning 2018 Väsentlighetsanalys oc
h intressentdialog
Hållbarhetsredovisning 2018 Hållbarhetsstrategi oc
h hållbarhetsstyrning
Hållbarhetsredovisning 2018 Affären
Hållbarhetsredovisning 2018 Människan: Våra medarb
etare
Hållbarhetsredovisning 2018 Människan: Socialt vär
deskapande – ett långsiktigt åtagande
MÄNNISKAN – SOCIALT VÄRDESKAPANDE ENGAGEMANG OCH
LÅNGSIKTIGHET SKAPAR TRYGGHET Sedan Einar Mattsson förvärvade bostadsfastigheterna i Hjulsta 2008 har företaget uthålligt arbetat för att öka tryggheten. AktivBo är en återkommande kundundersökning där hyresgäster får uttrycka sin syn på sitt boende. Undersökningen som genomfördes våren 2018 tyder på att Einar Mattssons arbete bär frukt. Siffrorna för upplevd trygghet steg med 3,3 procent. – Det är en stor ökning för vilket område som helst. Einar Mattsson arbetar systematiskt och genomför målmedvetet otroligt många förbättringsåtgärder, förklarar Martina Hansson, kundansvarig projektledare på AktivBo. En del handlar om fysiska insatser i fastigheterna, med till exempel bättre belysning och skalskydd. Vid årliga trygghetsvandringar med boende identifieras även otrygga inslag i utemiljön, som bristande belysning och övervuxna buskage, vilka sedan åtgärdas. Ett annat inslag är återkommande arrangemang för att bygga gemenskap i området – till exempel områdesfesten Hjulstadagen varje vår, en fotbollsturnering för barn på hösten och invigning av julbelysningen. – Men det är inga enstaka åtgärder som ligger bakom den ökade tryggheten. Vi har med tänket i allt vi gör, säger förvaltaren Kim Norén. Utöver ett nära samarbete med stadsdelen, polisen och socialtjänsten har Einar Mattsson en stark egen närvaro i Hjulsta. Man satsar mer på förvaltning här än någon annanstans och har ett områdeskontor på plats för att erbjuda hyresgästerna god tillgänglighet. – Här jobbar 13 personer. Det ger en hög servicenivå och vi har bra koll på området och vad som händer i det, förklarar Ylva Forslund, områdesförvaltare. – Jag har bott länge här och är jättenöjd med den service Einar Mattsson ger. Allt kanske inte sker genast, men saker blir gjorda, säger hyresgästen Gabi Schamoun. Einar Mattsson arbetar systematiskt med återkommande bomöten för hyresgäster som vill informera sig om vad som är på gång, samt välkomstmöten för nyinflyttade varje kvartal. Inträffar något exceptionellt någonstans i området, till exempel stök eller nedskräpning, bjuder Einar Mattsson in till trapphusmöte. Representanter från förvaltning och engagerade hyresgäster möts då i den aktuella trappuppgången vid en tidpunkt som fångar in så många andra boende som möjligt. – På plats diskuterar vi oss fram till lösningar som också engagerar de berörda hyresgästerna. Det är ett bra och synligt sätt att lösa problem som uppstår och bidrar dessutom till bättre kontakt hyresgästerna emellan, menar Ylva Forslund. Gabi Schamoun, hyresgäst i Hjulsta, tillsammans med förvaltarna Ylva Forslund och Kim Norén. 18 / EINAR MATTSSON – HÅLLBARHETSREDOVISNING 2018 FOTO: MATTIAS HAMRÉN
Hållbarhetsredovisning 2018 Miljön
Hållbarhetsredovisning 2018 Indikatorer
Hållbarhetsredovisning 2018 Om rapporten
Hållbarhetsredovisning 2018 GRI-index