Kultursamverkansmodellen 1
Rapport: Kultursamverkansmodellen Avslutningsvis
kan betonas att det är viktigt att inte lyfta en tabell ur sitt sammanhang utan se tabellerna som en utgångspunkt för en fortsatt diskussion om konst- och kulturområdenas ekonomiska förutsättningar och utveckling. Korrigeringar utifrån regionala samarbeten I de tabeller och figurer som endast redovisar årliga statliga, regionala och kommunala bidrag har bidragssummor justerats för de gemensamma verksamheterna i Kronoberg, Kalmar län och Blekinge. De regionala bidragen från respektive region är faktiska, och de statliga bidrag som avser gemensamma verksamheter har delats upp mellan regionerna baserat på överenskommelser och ägarandelar. Utöver detta har även de statliga årliga bidragen till Nätverk för musikteater och dans (NMD), som ges i form av en klumpsumma till Västerbotten, fördelats på de regioner där de slutliga mottagarna befinner sig, det vill säga Västerbotten, Västernorrland, Jämtland och Norrbotten. Övrigt Alla belopp i rapporten ges i fasta priser med 2020 som basår, beräknat med konsumentprisindex (KPI) i syfte att jämförelser mellan åren ska ge en bättre bild av utvecklingen av verksamheternas reella förutsättningar att bedriva verksamhet. De årliga bidragen 2020 relateras till befolkningsmängden i regionerna. Samtidigt som invånarantal är vanligt att använda för att relatera ekonomiska data kan regioner med relativt sett lägre invånarantal stå inför andra utmaningar, till exempel vad gäller geografiska avstånd och skattebaser, något som historiskt kan ha motiverat högre bidragsbelopp. Trots idog kvalitetssäkring finns det dock alltid en risk att felaktigheter kvarstår eller att förtydliganden som borde ha gjorts inte finns med. Kontakta därför gärna Kulturrådet eller aktuell region vid misstanke om fel eller missvisande uppgifter. Begrepp och definitioner Årliga bidrag: I rapporten används begreppet årliga bidrag som syftar på de årliga verksamhetsbidrag som fördelats av antingen stat, region eller kommun. I begreppet årliga bidrag signaleras att de fördelas med avsikt att ge kontinuitet och stabilitet i de ekonomiska förutsättningarna att bedriva verksamhet. Detta skiljer sig från mer tillfälliga bidrag, till exempel utvecklingsbidrag och tillfälliga förstärkningar, vilka inte ger samma möjlighet att hantera fasta kostnader. Att en verksamhet uppbär ett så kallat årligt bidrag är dock ingen garanti att bidraget inte kan minskas eller dras in. Samlad övrig finansiering: Begreppet innefattar samtliga intäkter som inte utgörs av offentliga bidrag, det vill säga verksamhetsintäkter från biljetter, entréavgifter, programverksamhet och visningar, sålda och fakturerade scenkonstföreställningar och konserter, försäljning, uppdragsverksamhet, sponsring, donationer, utdelning från fonder, finansiella intäkter samt övriga intäkter som inte kan hänföras till någon av de nämnda kategorierna. Övriga kostnader: Begreppet innefattar avskrivningar och finansiella kostnader samt övriga kostnader som inte kan hänföras till någon av de nämnda kategorierna. Konsumentprisindex (KPI: I de tidsserier som redovisas är värden justerade för inflation med hjälp av konsumentprisindex (KPI) som Statistiska centralbyrån tar fram. Med hjälp av KPI kan ekonomiska variablers utveckling analyseras i fasta priser som tar hänsyn till förändringar av kronans penningvärde. Därmed blir jämförelser över tid mer rättvisande. 10/87