Kultursamverkansmodellen 1
Rapport: Kultursamverkansmodellen Personal – teat
er, dans och musik Totalt har regionerna rapporterat att 3 449 årsarbetskrafter utförts inom professionell teater-, dans- och musikverksamhet. Av totalsumman stod Västra Götaland och Skåne för 1 952 årsarbetskrafter, vilket motsvarar 57 procent, se tabell 23. Detta beror på att dessa två regioner har flest och störst institutioner inom området. Minst antal årsarbetskrafter redovisades av Blekinge följt av Jämtland och Sörmland. Blekinge redovisar dock enbart regional musikverksamhet, eftersom Kronoberg redovisar Regionteatern Blekinge Kronoberg. I sammanställningen av årsarbetskrafter ingår inte personer som arbetat med F- eller FA-skattsedel, vilket innebär att det inte framgår av tabell 23 om verksamheter köpt in en stor del av sin arbetskraft; inom teater-, dans- och musikområdet är det vanligt förekommande med personal med F- eller FA-skattsedel.8 Även vid inköp av konserter och föreställningar hamnar en del av det arbete som utförts utanför personaltabellen, vilket kan förklara flera av de låga värdena för antalet årsarbetskrafter. Sett över alla verksamheter är antalet utförda årsarbetskrafter relativt jämnt fördelat mellan kvinnor och män. Många institutioner inom scenkonstområdet arbetar med flera konstområden samtidigt, samtidigt som återrapporteringen till Kulturrådet sker per organisation. Därför går det inte att återge en totalbild av könsfördelningen inom respektive konstområde. I den mån det är möjligt att rent organisatoriskt separera de tre konstformerna teater, dans och musik kan vi dock se att kvinnor är överrepresenterade inom teater och dans medan män är överrepresenterade inom musik. 8 Uppgifter om årsarbetskrafter eller antal för arvoderade har inte hämtats in på grund av att det varit för svårt för verksamheterna att rapportera. Framför allt de större institutionernas ekonomisystem har inte varit anpassade för att ta ut den typen av uppgifter. 37/87