Lera 1
Lera Återvunnen keramik och vårens nyheter.
Lera Thomas Sandells reflektiva fasad vid vattnet.
PROJEKT: VILLA SAGALID Uppdragsgivarens ursprungl
iga önskemål var en bostad på 1 000 kvadratmeter. Ritningarna landade till slut på 500 kvadratmeter. – Huset ligger ganska högt och väldigt utsatt för väder och vind i Stockholms skärgård. Då behöver man ha ett hållbart material. Jag ville också ha ett material som i sig är väldigt fint och då tyckte jag att keramik var alldeles utmärkt. Det är snyggt, det håller länge och det åldras på ett elegant sätt, konstaterar han. PÅ AVSTÅND TER sig fasaden som en mörk, solid yta, men vid närmare anblick skimrar den i både brunt och blått, allt eftersom skärgårdsljuset skiftar under dygnets och årets lopp. Målet med färgvalet var främst en önskan om att få huset att smälta in i sin omgivning. – Det finns en massa tallar på tomten, så min tanke var att keramiken skulle se lite grann ut som barken på träden, fast uppförstorat. Själva plattan är ju mörkbrun, men så är det lite blåstick i den, det gjorde vi för att plocka upp himmelsljuset. Det blev jättelyckat. Förutom att det är väldigt snyggt, samspelar det fint med omgivningen. Medan ägarens ursprungliga önskemål var en bostad på 1 000 kvadratmeter landade Thomas Sandells slutgiltiga ritning av Villa Sagalid på halva storleken. Men det är fortfarande ett rejält tilltaget hus och en av fördelarna med färgen på fasaden är att den får byggnaden att se mindre massiv ut, menar arkitekten. – Jag är jättenöjd med det. Ibland kan huset ”BLÅSTICKET I PLATTAN PLOCKAR UPP HIMMELSLJUSET.” THOMAS SANDELL, ARKITEKT framstå som ganska mörkt, men när keramik är glaserat som här, ser det lite olika ut när det ref lekterar olika ljus. När solen ligger på blänker hela fasaden. SANDELL VALDE ATT ge de handgjorda keramiska plattorna en rektangulär form, med en ås som höjer sig längs dess mitt. Plattorna har hängts i vertikala leder på en betongstruktur, en monteringsteknik 14 LERA #1 2019
Lera Vi möter glasyrkonstnären Christine Jetten.
Lera Josefin Tolstoy inspireras av jord, skog och
havre.
Lera Att sätta klinker på fötter passar det svensk
a klimatet.
Lera Japanska Kengo Kuma inspireras av traditionel
l katalansk byggnadskonst i Barcelona.
Lera Vi listar fyra barer där keramiken på olika s
ätt fått sätta sin prägel på inredningen.
Lera Arkitekten Rasmus Wærn undersöker betydelsen
av hantverkets spår i arkitekturen
Lera Möt våren i Paris – vi listar guldkornen för
keramikälskaren.
Lera Landskapsarkitekten Anna Karlberg om årstider
nas skiftningar i orangeriet.