Lera 1
Lera Återvunnen keramik och vårens nyheter.
Lera Thomas Sandells reflektiva fasad vid vattnet.
Lera Vi möter glasyrkonstnären Christine Jetten.
PORTRÄTT: GLASYRKONSTNÄREN BRYR SIG BARA OM YTA C
hristine Jetten är den holländska keramikern som specialiserat sig på glasyrer. Hennes passion för detta oförutsägbara ytskikt har gjort henne till arkitektens bästa vän. Över hela världen syns byggnader vars ytskikt experimenterats fram i hennes ateljé i Hertogenbosch. Text HEDVIG ANDERSSON Bild MARIEKE VIERGEVER & RUUD PEIJNENBURG G enom glasyrerna låter Christine Jetten ibland byggnaderna som hon arbetar med bli en ikon i stadsbilden, i andra fall får en avvikande skapelse hjälp att smälta in. – Mitt intresse för keramik och glasyr har vuxit fram över tid under hela mitt liv, berättar Christine Jetten, som förutom konst bland annat studerat scendesign och ljussättning för teater. HENNES FÖRSTA YRKESVERKSAMMA år ägnades åt keramiska skulpturer. – Jag ville ge varje struktur en unik identitet. Det jag ville använda fanns inte, så jag fick utveckla glasyren själv för att få fram ett individuellt uttryck i varje skulptur, förklarar hon. I slutet av 1990-talet blev hon kontaktad av Richard Taylor på det amerikanska arkitektkontoret Kohn Pedersen Fox. Deras förslag på Londonkontor åt försäkringsbolaget AIG hade fått avslag eftersom man inte tyckte att byggnaden passade in i den anrika stadsdelen Mayfairs historiska miljö. – Arkitekten ville ogärna rita om byggnaden och han och uppdragsgivaren gick därför tillsammans runt i kvarteret för att hämta inspiration till en alternativ fasadbeklädnad. De hittade Holland House, ritat av Hendrik Petrus Berlage med CHRISTINE JETTEN Christine Jetten är skulptören som utvecklade en passion för glasyr. För snart 20 år sedan gjorde hon den första fasaden. Idag arbetar hon från sin ateljé i Hertogenbosch söder om Amsterdam med arkitekter över hela världen som vill ha hennes konstnärliga prägel på sina byggnader. keramisk beklädnad från Royal Delft som jag hade restaurerat några år tidigare, och hörde av sig. Holland House blev inspirationskällan och uppdraget var att med rätt glasyr ge AIG-byggnaden en keramisk fasad som skulle smälta in i omgivningarna, men också kännas samtida och vara i linje med företagets visuella identitet. Resultatet blev en gråglaserad platta som för en dialog med områdets många stenklädda fasader. En lätt ref lekterande yta låter plattorna interagera med ljuset. Sedan AIG har uppdragen avlöst varandra för Christine Jetten. Christine Jetten har satt en ny fasad på The Museum of Arts and Design i New York och gett Qatars kollektivtrafik en taktil visuell identitet med glaserade hexagonformade plattor på stationerna. – Jag fascineras av hur glasyr kan få helt olika uttryck i olika ljus och väderlekar. Till Museum of Arts and Design i New York tog jag fram en brun glasyr som blir rosa, gul eller guldig beroende på ljuset. Det blir en magisk effekt i hur byggnaden uppfattas olika vid olika tider på dygnet. Några år senare hörde Richard Taylor på Kohn Pedersen Fox av sig igen eftersom han ville att fasadglasyren på en kontorsbyggnad i Florida skulle påminna om havet som böljade nedanför. LERA #1 2019 1 7
Lera Josefin Tolstoy inspireras av jord, skog och
havre.
Lera Att sätta klinker på fötter passar det svensk
a klimatet.
Lera Japanska Kengo Kuma inspireras av traditionel
l katalansk byggnadskonst i Barcelona.
Lera Vi listar fyra barer där keramiken på olika s
ätt fått sätta sin prägel på inredningen.
Lera Arkitekten Rasmus Wærn undersöker betydelsen
av hantverkets spår i arkitekturen
Lera Möt våren i Paris – vi listar guldkornen för
keramikälskaren.
Lera Landskapsarkitekten Anna Karlberg om årstider
nas skiftningar i orangeriet.