Lera 1
Lera Återvunnen keramik och vårens nyheter.
Lera Thomas Sandells reflektiva fasad vid vattnet.
Den keramiska fasaden bidrar till att låta huset
smälta in bland hav och tallar och bryter ner volymen för ögat. som utöver att skapa ett luftflöde också underlättar underhållet. – När man hänger keramiken som vi gjort här, är det extremt enkelt att byta ut enstaka plattor om de blir skadade. Om du har en lastbil som backar in i huset eller något är det jättelätt att rätta till. ETT AV DE knivigare momenten i processen var jakten på rätt tillverkare för den egenritade keramiken. – Vi letade först i Finland och sedan i Tyskland. Men i Tyskland var plattorna maskingjorda, så det blev inte samma känsla av liv som vi var ute efter. Till slut var det faktiskt vår beställare, som är holländare, som kom att tänka på Royal Tichelaar Makkum. Den anrika holländska porslins- och keramiktillverkaren arbetar fortfarande med traditionella tekniker. Varje platta glaseras för hand, vilket ger var och en ett individuellt uttryck. Ännu mer personligt blev huset med de detaljer som Thomas Sandell har lagt in både i skafferiet, där han målat ett mönster på kakel i form av en abstrakt blomma i blått, samt på fasaden, där han smugit in sin signatur på tjugo plattor. – Det var de på fabriken som föreslog det, det var en kul idé och enkelt, eftersom det är lera. Så jag skrev lite olika saker på varje platta, ibland mitt namn, ibland Villa Sagalid. De sitter lite här och där på huset, det är kul, man kan gå runt och upptäcka. För Thomas Sandell är Villa Sagalid ett strålande exempel på att det alltid finns nya saker att utforska och att man aldrig blir fullärd, trots en lång karriär i ryggen. – Efter det här har jag ju lärt mig hur man jobbar med keramik och att det är ett väldigt bra material. Så nu har jag börjat rita keramik på massor av hus! ■ OM KERAMIKEN De keramiska plattorna som klär fasaden på Villa Sagalid är 30 x 50 centimeter, ritade av Thomas Sandell och tillverkade och glaserade för hand hos den anrika holländska porslinsoch keramiktillverkaren Royal Tichelaar Makkum. Plattorna är mörkbruna med blåstick för att fånga färgskalan i både den omgivande tallskogen och himlen. LERA #1 2019 1 5
Lera Vi möter glasyrkonstnären Christine Jetten.
Lera Josefin Tolstoy inspireras av jord, skog och
havre.
Lera Att sätta klinker på fötter passar det svensk
a klimatet.
Lera Japanska Kengo Kuma inspireras av traditionel
l katalansk byggnadskonst i Barcelona.
Lera Vi listar fyra barer där keramiken på olika s
ätt fått sätta sin prägel på inredningen.
Lera Arkitekten Rasmus Wærn undersöker betydelsen
av hantverkets spår i arkitekturen
Lera Möt våren i Paris – vi listar guldkornen för
keramikälskaren.
Lera Landskapsarkitekten Anna Karlberg om årstider
nas skiftningar i orangeriet.